SEO (Sökmotoroptimering)

Många e-handlare har upptäckt kraften av organisk trafik från Google och andra sökmotorer - gör det du också. SEO är ett långsiktigt arbete och det finns inga genvägar för en hållbar synlighet på Google. Genom att arbeta med strategisk och smart sökmotoroptimering och göra det rätt, så ökar ni möjligheterna att synas oftare och högre upp i rankingen på viktiga sökord och sökfraser - för att få fler besökare genom Google.

Evalent smart Evalent smart

Varför sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering i sig handlar förutom om att få besökare även om att “vinna över” dina konkurrenter genom att bli placerad högre än dessa på exempelvis Google. Eftersom chanserna att någon som söker klickar sig vidare ökar ju högre upp din hemsida eller webshop placeras i sökresultatet gäller det att du kommer högre upp än dina konkurrenter.

Bra ranking är viktigt

De flesta tar sig inte tid att scrolla ner och utforska de flera alternativ, därför är det viktigt att bli placerad högt på för er, viktiga sökord och sökfraser. Det finns också de som säger att ju högre upp en hemsida placeras i resultatlistan ju bättre “kvalitet” är det på företaget och ju trovärdigare är innehållet på hemsidan - detta gör att folk klickar på resultat som är placerade högre i större utsträckning än resultat på exempelvis andrasidan.

Fördelar med att arbeta med sökmotoroptimering:

check Öka er varumärkeskännedom genom att finnas med på många olika sökningar

check Gör det enklare för era potentiella kunder att hitta er webshop och därmed kunna genomföra ett köp

check Öka känslan av att vara ett företag som är trovärdigt genom att få bra ranking på Google

check Få in “gratistrafik” genom att finnas och rankas högt på Googles organiska träfflista

SEO som en trestegsraket!

När vi arbetar med sökmotoroptimering för en hemsida eller webshop så jobbar vi alltid utifrån en plan och en strategi som vi tar fram inledningsvis. Själva effekten kallar vi för trestegsraket.

Steg 1 - analys och felsökning av nuvarande hemsidan/webshopen

SEO-analys och framtagning av långsiktig SEO-strategi. En lista på åtgärder tas fram och en plan för utveckling av sajten rent sökoptimeringsmässigt skickas till er som beställare och gås igenom grundligt. Ni ska hela tiden ha koll på vad vi ska göra och varför.. Sökordsanalys gör också i steg 1 där vi tillsammans med er tar fram lämpliga sökord och strategi för produkter och kategorier. Här sätter vi också upp mål för projektet. Dessa målen kommer vi att följa upp regelbundet för att kunna se effekten tydligt. Utvecklingsplanen vi tar fram blir ett projektdokument vi alltid kommer tillbaka till under projektet.

Steg 2 - optimering & implementering av seo-copy och justeringar

Åtgärderna från SEO-analysen verkställs och optimeringen görs på er sida. I samråd med er verkställs även punkterna i utvecklingsplanen som kommit fram till i steg 1.

Steg 3 - utvärdering

När det initiala arbetet av sidan är gjort, följs första effekten upp med er, och plan för fortsatta åtgärder presenteras tillsammans med er. Vi ger alltid en action plan för vad vi ska göra, vad vi gjort och vad detta lett till i resultat.

Kontakta oss

Behöver ditt företag hjälp med sökmotoroptimering?

Kom igång