Att komplettera den fysiska handeln med e-handel har länge varit på tapeten. För många är det helt självklart men för andra ligger det många faktorer bakom beslutet. Hur gör man till exempel när produkterna kräver mycket kunskap? Eller om du vill se till att dina återförsäljare inte ska förlora intäkter? HBS Nordic har under de senaste åren genomfört en imponerande digitaliseringsresa tillsammans med eValent som lyckats utveckla verksamheten och samtidigt behållit deras samarbetspartners i fokus.

HBS Nordic är ett passionerat hudvårdsföretag som distribuerar avancerade hudvårdslösningar till hudterapeuter och läkare. Sedan 1998 har HBS Nordic samarbetat tätt med olika kliniker runt om i Norden och erbjudit dem såväl etablerade och vetenskapligt förankrade varumärken som utbildning och upplärning.

"Våra kunders kliniker är kärnan i vår verksamhet. De är experter på hudvård och genomför behandlingar och rekommenderar passande produkter till slutkunden. Vi förser dem med bra varumärken. Men slutkundernas krav förändras och för att tillgodose dem behöver även vi kunna erbjuda e-handel. Med det sagt, har vi velat göra den omställningen med klinikerna i fokus och behålla kärnan i form av den kunskap som finns hos dem, säger Jonas Engdahl, e-business manager på HBS Nordic."

Att arbeta både med B2B och B2C kan innebära en del utmaningar. När HBS Nordic bestämde sig för att genomföra en digitalisering visste de att de skulle behöva göra det noggrant och på ett sätt som skulle gynna alla parter. Till sin hjälp valde de eValent som e-handelspartner.

"Hela tanken bakom den här omställningen är att vi vill nå ut på ett nytt sätt. Vi var redo att ta det steget och insåg att det kunde bli ett bra komplement till det vi redan gjorde tidigare. Efter ett gediget strategiarbete kring hur allt skulle gå till valde vi Magento som plattform som sedan ledde oss till eValent och med dem sa det klick kan man säga. Vi tittade ju på massa olika bolag men eValent stod ut med sin kompetens inom integrationer och var väldigt erfarna. Sedan starten har vi jobbat med ett dedikerat team hela tiden vilket fungerat utmärkt för oss, säger Jonas."

En e-handelspartner med örat mot rälsen

Den största delen av HBS Nordics digitaliseringsresa är genomförd och för dem har det inneburit uppstarten av e-handel för deras varumärken och lanseringen av en kundportal för alla kliniker som HBS Nordic samarbetar med.

"Vi har hela tiden kunnat jobba nära eValent vilket känts väldigt tryggt. Med tanke på hur vår organisation ser ut och våra kliniker har vi behövt en partner som är kunnig, ärlig och lyhörd, vilket eValent varit hela tiden. Vi har en dedikerad projektledare hos eValent som vi jobbar nära och som stöttar oss på daglig basis och samtidigt har örat mot rälsen och är väldigt metodisk, berättar Jonas."

För HBS Nordic är eValent mer en partner än en leverantör. I arbetet bistår eValent såväl med plattform som vidareutvecklingar och förbättringar.

"Som jag nämnde lite tidigare var det en stor usp för oss att eValent var så kompetenta när det kommer till integrationer. Det viktigaste för oss är att maskineriet bakom fungerar som det ska. Självklart är andra saker viktiga också men det är sekundärt. Vår trovärdighet är a och o. eValent har kunnat hjälpa till att hålla den intakt i den här stora digitaliseringsprocessen, förklarar Jonas."

“Vi har uppnått en harmoni nu”

Det har i hela processen varit viktigt för HBS Nordic att värna om sina kunder och även skapa möjligheter för att öka deras försäljning. Därför har man jobbat med affiliate-länkar som klinikerna kan ge sina kunder och därmed säkra sina intäkter på sålda produkter.

"Vi har uppnått en harmoni nu tillsammans med klinikerna och eValent. De kommer alltid att behålla det personliga mötet med kunden och genom affiliate-länkarna även ta del av försäljningen online. eValents gedigna kunskap har verkligen hjälpt oss där. Nu jobbar vi vidare med att finputsa och fortsätta förbättra. Det har varit en otroligt spännande resa att följa en stor organisation som aldrig sålt online tidigare i den här omställningen, avslutar Jonas."

E-handeln kan fungera som ett perfekt komplement till den fysiska handeln. Det fysiska mötet och den personliga kontakten behålls och samtidigt få kunderna det flexibla, snabba och enkla inköpet som e-handeln erbjuder. Det bästa av två världar helt enkelt.

Vill du veta mer om eValent och Magento?

Gå till referens