Nyhetssajten Market har gett sig ut på jakt efter hemligheten bakom Zalandos framgång. De skildrar en tioårig logistikresa, från ett köksbord i Berlin till en enorm lagerbyggnad söder om Stuttgart.

Det börjar hösten 2008, DHL-budet hade just levererat paket till ett par kunder på Torstrasse i centrala Berlin och gått med på att ta med paket från en annan lägenhet i samma hus på tillbakavägen. I hallen blev det uppenbart att det blev lite mer jobb än tänkt när han möttes av en vägg av omärkta, bruna kartonger. Här inne fanns nämligen det nystartade e-handelsföretaget Zalando.

Lägenheten fungerade både som kontor och leveranscentral. Vid köksbordet satt studiekompisarna Robert Gentz och David Schneider och packade skor i paket som de hämtat från lagret i källaren. Få trodde på idén. ”Beställa skor på nätet utan att prova dem först? Det kommer aldrig att funka.” Det var den attityden som mötte grundarna och tidpunkten för lanseringen var inte heller den allra bästa – en härdsmälta i finansvärlden väntade runt hörnet.

Zalandos samarbeten med lokala partners som tar hand om logistiken ger en flexibilitet att hitta olika, miljövänliga lösningar. I Berlin testas Tripl. Det är ett elfordon designat i Danmark med en toppfart på 45 km/h, som går tio mil på en laddning och med ett stort lastutrymme i fronten.

Men Robert Gentz och David Schneider kämpade på. Deras privata mobiler fungerade som kundtjänst och ”hotline” och den första ordern hade kommit in den 29 september (på ett par flip-flops). Om det inte var allt för långt iväg körde de ut paketen till kunderna i sina egna bilar.

”Logistiken var redan från början nyckeln till framgången”

Genom att erbjuda fria leveranser och hundra dagars öppet köp höjde Zalando direkt e-handelsribban till en ny nivå. Kunderna gillade det. Och pionjärgruppen inne i lägenheten växte snabbt.

I dag, tio år senare, är företaget störst i Europa inom mode, en jätte som omsätter 45 miljarder kronor. Lägenheten på Torstrasse är ersatt av åtta leveransanläggningar, fullfilment centers, och gänget i köket har vuxit till nästan åtta tusen logistikmedarbetare som har sällskap av AI-styrda robotar.

Efter det senaste helåret, 2017, redovisade Zalando en vinst på drygt två miljarder kronor – men det har kostat att nå dit.

Zalando har under alla sina tio år deklarerat att tillväxt går före vinst, en strategi för att ta kontroll över jungfrulig mark även om det kostar blod. Företaget redovisade massiva förluster, över en miljard kronor för verksamhetsåret 2013. Men 2014 vände Zalando till vinst för första gången och efter att balanspunkten nåddes växer företaget med lönsamhet och har radat upp plusresultat med en svårstoppbar rörelseenergi.

Jens Hultman, docent vid Företagsekonomiska institutionen, Lunds universitet har förklaring på hur Zalano klart att bygga en outstanding logistik. ”Zalando har på kort tid seglat upp som en intressant spelare inom modebranschen. För att lyckas med detta har det krävts insikter och investeringar. Innovationsförmåga och kraft att anpassa sina modeller, kanske främst kring snabba leveranser och smidiga returer, är helt avgörande för konkurrenskraften. Jag satt i juryn för Retail Awards när Zalando fick pris för Årets Logistiksatsning tidigare i år och det vi lyfte fram var just deras investeringar i ett nytt lager för att kunna erbjuda sina nordiska kunder avsevärt snabbare leveranser.”

Arne Andersson, e-handelsexpert och senior rådgivare hos Postnord säger: ”De har en klar process för hur hela leveranskedjan ska fungera, från inkommande gods till att varan är levererad. De är väldigt duktiga att mäta, följa upp och göra ständiga förbättringar – alltid med slutkonsumenten i fokus.”

”Strategin lyckades, men det krävde ägare med is i magen.”

En mycket stor del av Zalandos investeringar har plöjts ned i logistikapparaten. Och det har varit nödvändigt. Företaget har gått från en traditionell e-handlare till att fungera som en plattform för både egna varor och anslutna återförsäljare. Zalandos kunder har i dag över 300 000 olika artiklar från två tusen olika varumärken att välja mellan.

– Vår plattformsstrategi innebär att vi både arbetar med att serva våra partners och att leverera till egna slutkunder. I ett logistiskt perspektiv ökar detta komplexiteten kraftigt, säger Carl-Friedrich zu Knyphausen, utvecklingsansvarig för Zalandos logistik, till Market.

Men den kanske avgörande faktorn är att Zalando lyckats kombinera industriella resurser med att fortsätta vara ”a startup at heart”. Logistiken har blivit en motor för affärsutveckling – i den hårdnande kampen mot Amazon.

Zalando testar en rad olika varianter på leveranser som skräddarsys efter kundens önskemål. Med tjänsten ”My parcel now” går det att ange ett önskemål inom ett entimmes ”tidsfönster” för leveransen, som kommer med ett cykelbud.

Ett samarbete med belgiska startupen Parcify erbjuder leveranser med geolokalisering med hjälp av mobilens GPS-funktion. Via en app kan kunden ange var budet ska lämna paketet – på ett kafé, till dagis, i en park eller på jobbet – och leveransadressen kan snabbt ändras. – Det viktiga är att arbeta långsiktigt genom att skapa nöjda kunder, eftersom de kommer tillbaka och handlar igen. Snabba returer och leveranser lockar också nya kunder. Vi kan inte säga att varje leverans i dag täcker sina logistikkostnader, men Zalando är heller ingen logistikleverantör, säger han och fortsätter: – Balansen mellan intäkt och kostnad i varje leverans beror på varukorgens storlek och vi rör oss mot allt större snittköp.

Och bakom de mer spektakulära logistiknyheterna med elbilar och geolokalisering bygger Zalando vidare på sitt internationella logistiknätverk.

”Nu är det dags för nästa kliv i automationen: Robotar!”

Zalando satsar stort på tekniken och har bland annat gått in som delägare i Magazino, en startup som bygger mobila robotar. Robotarna styrs av ett AI-system med rörelsesensorer och 3D-kameror, till exempel modellen ”Toru” som självständigt kan stapla och plocka skokartonger från hyllorna. ”Toru” kan arbeta säkert sida vid sida med medarbetare och hjälpa till med slitsamma uppgifter som att plocka varor från de högsta eller lägsta hyllorna.

– Vi tror att kombinationen av engagerade medarbetare och spjutspetsteknik ger det bästa resultatet, säger David Schröder, senior vice president convenience hos Zalando.

Källa: Market

Nyhetsredaktör: Tom Andersson