Yves Rocher ställer om från postorder till mer traditionell retail och e-handel. ”Det är inget man gör på en kvart”, säger retailchefen Pia Fagerström. Nyligen öppnade butik nummer 13 i Sverige.

– Vi håller på att transformera bolaget till ett modernt retailföretag, säger Pia Fagerström till Market.

Yves Rocher är känt som ett postorderföretag i Sverige. Det innebär en satsning på e-handel och på fysiska butiker. Hittills har det blivit 13 enheter. Jag vill inte säga någon siffra på hur många vi ska ha. Det gäller att hitta rätt läge, säger Pia Fagerström.

I Emporia i Malmö har företaget hittat ett sådant. I förra veckan öppnade Yves Rochers en butik där.

– Det är ett av Sveriges mest trafikerade köpcentrum. Många internationella varumärken väljer att etablera sig där. Framför allt handlare det om lokalen. Vi får en 13 meter lång fasad till en 42 kvadratmeter stor butik. Det är unikt.

Det här är företagets tredje butik i Malmö, sedan tidigare finns den på Södra Förstadsgatan i city och i köpcentrumet Mobilia.

– Vi koncentrerar oss till storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö, säger Pia Fagerström.

Hon tillägger emellertid att Yves Rocher inte säger nej till mindre städer. Vi har butiker i Linköping och Norrköping som fungerar väldigt bra.

Förutom Emporia i Malmö har butiker öppnats i Gränbystaden i Uppsala och i Skärholmens centrum i Stockholm det senaste halvåret.

De fysiska butikerna är en viktig del av retailsatsningen.

– Vi tycker att det är viktigt att få den personliga kontakten med våra kunder och att de får möjlighet att komma till oss uppleva produkterna, säger Pia Fagerström.

Målet är att öppna fler enheter och man har förslag men det är inget som är signat än. Yves Rocher har inte bråttom. Pia Fagerström poängterar åter att läget är det viktiga, inte hur snabbt man kan öppna ett antal butiker.

Går omställningen från postorder till retail bra? – Absolut, men det kommer att ta tid. Det är inget du gör på en kvart.

Hon berättar att Yves Rocher fyller 60 år i år och att det firades bland annat med kalas i butikerna i mars.

– Då fick vi chansen att prata med alla kunderna. De flesta känner till att vi är ett postorderföretag. Färre vet att vi har butiker och e-handel. Jag är helt säker på att vi kommer att lyckas, säger Pia Fagerström.

Källa: Market.se