E-handlaren växer snabbt men liksom hela branschen är lönsamheten det stora frågetecknet. Svällande varulager samt en fortsatt relativt hög värdering gör dem svårvärderade.

Med Amazon som förebild har många svenska aktörer inom e-handeln lyft kundservicen till nya nivåer. Ju färre klick som krävs desto bättre.

E-butikernas nackdelar som problem med att välja rätt storlek har i många fall lösts med fria returer.

Snabba leveranser är ett annat problemområde men bor du i Stockholmsområdet kan du nu få din beställning från Sportamore till din dörr redan samma kväll. Bor du i Göteborg eller Malmö dröjer det en dag. Och om storleken är fel experimenterar nu Sportamore med att hämta upp returerna på leveransstället.

För e-handlarna tjänar servicen ett tydligt syfte. Nöjda kunder är återkommande kunder.

Sportamore lägger idag 12 procent av sina intäkter på marknadsföring. Vid utgången av det tredje kvartalet hade antalet aktiva kunder vuxit till 920 000 vilket är en tillväxt på 21%.

Denna utveckling är fantastisk för konsumenterna men dyrt för ägarna som bara kan hoppas på en hög värdering beroende på tillväxt.

Pionjären Amazon hade i sitt senaste kvartal en rörelsemarginal på knappt 6 procent i sin nordamerikanska rörelse. Deras position är dominant vilket ger dem fördelar att kunna göra saker som vanliga e-handlare inte kan.

En bättre jämförelse för Sportamore är Zalando, som tagit sig precis över 5 procents rörelsemarginal. Zalando likt Amazon, tillåter externa aktörer sälja via deras sajt, vilket är något som Sportamore nyligen har börjat med tillsammans med Adidas. Den sorts provisionsintäkter hjälper lönsamheten utan att binda mer kapital.

Det som är bra för kapitalbindningen och balansräkningen är också ett problem för Sportamore. Sedan lagerflytten i mitten av 2017 har varulagret vuxit till över 180 dagars försäljning. Det är högt och kostsamt. De är inte ensamma att brottas med dessa problem vilket gör dem och många stora e-handlare svårvärderade.

Källa: Affärsvärlden

Nyhetsredaktör: Tom Andersson