Åhléns kan utmana Zalando och smider planer för en marknadsplats online. Lanseringen är planerad till i sommar.

Åhlens bygger e-handelsplattform och tar hjälp av Klarna-konkurrenten det nederländska betalbolaget Adyen om att leverera betallösningar i butiker, online och på varuhusets kommande e-handelsplattform.

Samarbetet innebär att Adyen kommer att hantera såväl kortterminaler på Åhlens olika varuhus som alla betalningar i Åhlens e-handel.

”Ofta kan man ha en storbank i butiken och en annan betalväxel på nätet. Då går det inte att göra en e-handelsretur i butik. Men vi kopplar ihop det och erbjuder tjänster som Apple Pay, Google Pay, Ali Pay och WeChat Pay”, säger Tobias Lindh, Nordenchef på Adyen, till Di Digital.

Därtill ska Adyen vara betalleverantör när den kommande e-handlesplattformen Åhlens Marketplace som palneras lanseras under sommaren 2019.

Hittills har varuhuskedjan varit fåordig om det nya projektet men det ser ut att bli en marknadsplats även för utomstående handlare, likt Zalando eller Amazon.

Adyen är Europas största betalbolag med ett börsvärde på drygt 200 miljarder kronor. Bland de svenska kunderna finns Spotify och H&M.

”Vi ser en kraftig tillväxt i Norden inom fysiska butiker. Där har storbankerna och terminalleverantörerna dominerat tidigare. De har system som är 25 år gamla eller äldre. Det kan se bra ut på framsidan, men de kopplar upp mot gamla system”‚ säger Tobias Lindh.