Trenderna inom sökordsmarknadsföring ändras från år till år. Här är det viktigaste som du bör ha koll på under 2019. De senaste tio åren har sökordsmarknadsföring (SEM) varit ett av de viktigaste verktygen för företag. Idag räcker det inte att endast skapa en enkel annons för att driva trafik till sin webbplats. Sök är betydligt mer komplext än så.

Hur bygger man en lyckad SEM-kampanj 2019?

Högre efterfrågan på kvalitet

Att skapa kvalitativt innehåll är viktigare än någonsin under 2019. Google kommer att belöna de kampanjer som håller hög kvalitet genom att ge bättre ranking, och det kan dessutom leda till lägre CPC (cost per click) för annonsören.

CPC är högre än någonsin tidigare

En kombination av ökad konkurrens och bättre kvalitet på annonserna har gjort att CPC har ökat. För vissa sökord har kostnaden för CPC dubblerats senaste fyra åren.

Röststyrda sökningar förändrar sökorden

Röststyrda sökningar har funnits i många år och några av de företag som gjort stora satsningar inom området är Amazon, Google och Apple. Användarna väljer i större utsträckning att göra sina sökningar genom rösttjänster som Siri eller OK Google. Denna trend kommer definitivt att förändra sökorden då allt fler ord används i varje sökning. Det kan alltså vara värt att satsa på lite längre sökord och att erbjuda svar på frågor i era annonser.

Målgruppen måste definieras

Ifall ni inte har en tydlig målgrupp är det stor risk att användaren klickar på er annons men snabbt bestämmer sig för att ni inte erbjuder något intressant. Det betyder att ni inte bara slösar era pengar utan också får en lägre annonsrankning. För att uppnå bäst resultat bör ni rikta er mot en snävare målgrupp.

Användarnas beteende blir allt viktigare

Hur användaren interagerar med annonsen påverkar inte bara sökresultatet på Google utan även Google Ads-kampanjen. Om exempelvis en potentiell kund klickar på länken i annonsen för att gå till er webbplats, men lämnar sedan för att ni inte hade vad kunden sökte, så kan detta påverka din ranking på Google negativt.

Remarketing vinner tillbaka kunderna

Vi kan anta att en potentiell kund som klickar på din annons har något slags intresse i vad du erbjuder. Men det är inte säkert att kunden väljer att köpa något från dig just då. Lösningen stavas remarketing. Med hjälp av remarketing (även kallat retargeting) hjälper Google Ads kunden att komma ihåg din produkt, och hjälper dig därmed att få fler antal kunder och högre försäljningsintäkter.

Källor:

Google ads

Dagens analys