Med nästan sju miljoner användare har appen blivit en stor hit bland såväl privatpersoner som företag. Av 400 miljoner transaktioner som gjordes 2018 var hela 70 % av dessa överföringar mellan privatpersoner. Betaltjänsten har utökat med en rad tjänster för e handel,företag, organisationer och föreningar. Den största ökningen man ser är inom e handeln, där allt fler butiker börjar använda sig utav tjänsten. En ny tjänst i Swish-appen ger nu kunden möjlighet att använda sig utav QR-koder vid betalning. Även butikens betalterminal kan generera en unik QR-kod vid varje köp som kunden scannar eller blippar och betalar via Swish.

  • Det måste gå snabbt, utvecklingen av dynamiska QR-koder och blippfunktioner som integreras i kassasystemen fortsätter. Kassalinjeproducenterna har förstått värdet av integrering och intresset i handeln är stort, förklarar Anna-Lena Wretman, vd, Getswish.

Första året uppskattade skatteverket att det skedde en hel del fusk då oseriösa handlare överförde betalningar till privatkonton utan att redovisa dem i certifierade kassaregistreringssystem. På Getswish är man medveten om bristerna. Anna-Lena Wretman ser att i nuläget lämpar sig Swish kanske bäst i lugna butiksmiljöer. I fysisk handel, säger hon, återstår mycket att göra.

  • Det finns en del utmaningar som kundbeteende, säkerhet och effektivitet som försvårar användandet av denna typ av betalningsmetod. En stor inspirationskälla är lösningar som används i Kina, tex Alipay, Wechat pay samt deras integrerade check-in-lösninar. Kunden checkar in med appen på väg in i butiken, provar, testar och betalar i lugn och ro och verifierar att allt gått rätt till vid utgången. På så sätt slipper de köa vid kassan. Betalningsmetoder bidrar också till unika kundresor.

Källa: Dagens handel