Tele2, SJ och IKEA. Det är bolagstrion som är ledande i Sverige när det kommer till digitalisering. Det visar den årliga rankingen Digital Leaders in Sweden 2019 från managementkonsultbolaget BearingPoint.

För fjärde året i rad har BearingPoint undersökt hur mogna svenska storbolag är när det gäller den digitala kundupplevelsen. I rapporten ”Digital Leaders in Sweden 2019” har 85 av dem jämförts utifrån 252 kriterier inom sex olika kategorier: digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM, mobila tjänster och sociala medier.

Årets lista toppas av Tele2 (B2C) som fått ett genomsnittligt betyg på 3.4 på en skala 0-5. Därmed har den Kinnevik-ägda telekomjätten nu tagit över digitaliseringstronen från konkurrenten Telia Company (B2B) som toppade listan förra året. Telia Company (B2B) har i år halkat ned till en fjärde plats. Silverplatsen i Digital Leaders in Sweden 2019 går till SJ som, på ett år, klättrat 20 placeringar. Möbeljätten IKEA återfinns på tredje plats, upp 14 placeringar från i fjol.

Telekombolagen har länge legat i framkant när det gäller den digitala kundupplevelsen men det vi ser nu är att bolag från andra branscher börjar komma ikapp. Eftersom de flesta kundkontakter sker i digitala kanaler är det helt avgörande för konkurrenskraften att ligga långt fram i den utvecklingen. Det har allt fler inset.

Det har inte skett så stora förändringar i branschrankingen där telekom och food retail ligger i topp. Food retail tar ett stort kliv framåt till tredje plats från femte plats förra året och åttonde plats året innan.

– Många av företagen har verkligen gjort den digitala resan till en succé. Framstegen är tydliga inom framförallt e-commerce och e-CRM och det har dessutom gått i en väldigt rask takt. Mer specifikt så handlar utvecklingen om att företagen nu har sk live chats och bättre FAQ, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner på BearingPoint.

BearingPoint har även tittat på hur de svenska storbolagen står sig i jämförelse med övriga Europa (593 företag). Ingen av dem har lyckats ta sig in på den övergripande tio-i-topp som i stället domineras av tyska och brittiska bolag. Bland de nordiska bolagen har Telia Finland lyckats knipa en åttonde plats och norska telekombolaget Telenor intar femteplatsen på Europalistan. Däremot hittar vi flertalet svenska bolag på de europeiska tio-i-topp listorna per digital dimension.

Vi har en bild av att Sverige ligger långt framme inom digitalisering. Studien visar att det inte stämmer överens med verkligheten. Åtminstone inte inom den digitala kundinteraktionen. För att svenska företag ska kunna stå sig mot den internationella konkurrensen behöver fler göra mer och öka takten avslutar Louise von Blixen-Finecke, Partner på BearingPoint

Sveriges digitala ledare 2019. (Snittbetyg 2019 (Snittbetyg 2018)

  1. Tele2 B2C, 3.4 (3.3)
  2. SJ, 3.4 (2.9)
  3. IKEA, 3.4 (3.0)
  4. Telia Company B2B, 3.4 (3.3)
  5. Bonnier, 3.3 (2.6)
  6. E.ON, 3.3 (2.7)
  7. Electrolux, 3.3 (3.1)
  8. Clas Ohlson, 3.3 (3.2)
  9. Scandinavian Airlines, 3.2 (2.9)
  10. Tele2 B2B, 3.2 (3.3)

Digitala ledare i Europa 2019. (Snittbetyg 2019)

  1. Deutsche Telekom (Tyskland), 3.8
  2. Otto (Tyskland), 3.7
  3. Adidas (Tyskland), 3.7
  4. Esprit (Tyskland), 3.7
  5. Telenor (Norge), 3.6
  6. Vodafone (Italien), 3.6
  7. Amazon (UK), 3.6
  8. Telia (Finland), 3.6
  9. Asos (UK), 3.5
  10. AO.com (UK), 3.5

Källa: BearingPoint - Report Digital Leaders