De hittade en nisch inom e-handel och startade en B2B-sajt. Efter första året – och en omsättning på sju miljoner – var succén ett faktum.

”Alla sa att det inte går sälja släp på nätet, det gjorde oss triggade att hitta en lösning”, säger Zidcore-vd:n Fredric Westerdahl.

Enligt en undersökning om hur svenska B2B-företag ser på e-handel – utförd av Evalents partner Svea Ekonomi – uppger över hälften att de inte är intresserade av att sälja till andra företag över nätet. Något som får Thomas Svensson, Partner & Integration Manager på Svea Ekonomi, att höja på ögonbrynen.

”Ointresset för digital B2B-handel är förvånande med tanke på hur mycket det pratas om den i B2B-segmentet. Företagen som säger nej till den här förändringen riskerar att bli omkörda av konkurrenter och nya aktörer”, säger han.

Svea Ekonomi har jobbat med B2B-försäljning i över 30 år och med betallösningar i drygt tio år. Enligt Thomas Svensson kommer företagen som ställer om snabbt till bra digitala försäljningslösningar både ta marknadsandelar och på köpet få nöjdare kunder.

Startade e-handel och blev en framgångssaga direkt

Och en duo som snabbt hoppade på tåget med e-handel inom B2B är Fredric Westerdahl och Christian Ekman. När de grundade företaget Zidcore 2012 hittade de sin nisch genom att identifiera branscher där e-handeln var eftersatt. Fokuset landade på släpvagnar och båttrailers. Sajten www.lastexperten.se var född och blev genast en framgång. Efter bara sex månader sade de upp sig och gjorde sidoprojektet till heltidssyssla. Första året omsatte de hela sju miljoner kronor.

”Alla sa att det inte går att sälja släp på nätet. Det gjorde oss ännu mer triggade att hitta en lösning för det”, säger Fredric Westerdahl.

De skapade ett nätverk tillsammans med grossisterna och kunde på så sätt komma närmare kunderna geografiskt. En annan viktig del i framgången var hur smidig de gjorde betalprocessen för kunderna.

Förr kunde företagare acceptera att betalprocessen var mer omständlig eller att frakten tog längre tid. Men idag ser vi att kraven och förväntningarna från företagskunderna är minst lika höga som från privatpersoner och jag tror att köpupplevelsen kommer att flyta samman ännu mer framöver.

Är en kund godkänd av Svea Ekonomi så sköter de resten

Enligt Fredric var partnerskapet med Svea Ekonomi en viktig nyckel när Zidcore började växa och ta in allt fler kunder. Svea Ekonomis långa erfarenhet av betallösningar för digital handel passade Zidcores ändamål perfekt.

Vi ville ha ett partnerskap där vi utvecklade affären ihop. Svea Ekonomi har haft samma inställning mot oss och de har en fantastisk erfarenhet på området. De gör allting smidigare för oss. Om en kund är godkänd av Svea Ekonomi så sköter de resten, så att vi till exempel inte behöver fundera på om en kund betalar eller inte. Deras rutin var ovärderlig när vi startade upp vår sajt.

Zidcore jobbar nu för att förenkla handeln ytterligare för kunderna, och minska det administrativa arbetet. Till exempel genom att automatisera betalningsaktiveringsflödet mellan affärssystemet och Svea Ekonomi.

Många e-handlare drar pengar från kortet eller skickar fakturan direkt efter att ordern har lagts, men det får man inte enligt lag. Vi aktiverar fakturan manuellt efter att varan är skickad. Om vi kan lägga den tiden på att sälja fler släpvagnar så gynnar det oss.

Zidcore var tidigt på banan vad gäller e-handel för B2B-kunder, och är förvånade över hur många e-handlare det finns som inte hänger med i utvecklingen.

Vi ser en tydlig trend mot att företag handlar mer online och ställer samma, eller högre, krav som privatkunder. Ändå negligerar många handlare B2B och det förvånar mig. Med dagens tekniska lösningar finns det ingen anledning att behandla företagskunder och privatkunder olika.

Generellt är det lättare att sälja ett släp för 100 000 till en företagare än ett för 15 000 till en privatperson. Då är det självklart att företagskunden ska få minst likvärdig service. Och på Svea Ekonomi ser man tydligt hur företagen skulle tjäna på att fokusera mer på B2B i sin e-handel.

Många företag underskattar sina kunder och överskattar tyvärr komplexiteten i den egna verksamheten. Vi ser redan nu att beteenden bland professionella inköpare mer och mer liknar det som sker inom konsumentdriven försäljning.

Källa: Svea Ekonomi