Video blir allt viktigare för att skapa trafik och köp på nätet. Du bör med andra ord optimerar dina videoklipp för Google och Youtube. Det bästa är att lägga dina filmer på både Youtube och på din egen sajt. Men om inte det är möjligt så ska du prioritera Youtube. Det är där allting samlas så skapa en egen Youtube kanal där du publicerar dina videoklipp och sen länkar dit från din sajt.

Nedan finner du en sammanställning för hur du ska optimera dina klipp på Youtube:

Titel. Max 100 tecken. Keywords i början.

Beskrivning. Max 5000 tecken. Första 150 tecken syns (above the fold). Använd keywords tidigt. Lägg till länkar tillbaka till er hemsida above the fold.

Filnamn. Använd dina keywords.

Caption / Subtitles. Använd keywords. Inkludera transcripts på sidan där klippet ligger inbäddat. Transcript spindlas av Google.

Metataggar. 8-10 taggar. Börja med dina keywords och sen hitta varianter. Taggar är inte ‘plural eller non-plural sensitive’. Om du använder tillägget vidIQ i Chrome så kan du se vilka metataggar dina konkurrenter använder. In-video-annotations / Youtube cards Lägg till länkbara texter, call to action och länkar till relaterade klipp.

Thumbnails. 1280×720 (minsta bredd 640 pixels) i formaten .JPG, .GIF, .BMP eller .PNG. Använd andra färger än röd, vit eller svart då dessa färger används av Youtube.

Call to action. I slutet av klippet ska du be dina användare att prenumerera på kanalen eller gå till er hemsida.

Kommentarer. Jobba för att få kommentarer. Flera kommentarer är lika med högre rankad video.

Längd på videoklipp. Klipp på minst 5 minuter rankas högre men de som rankas bäst enligt en undersökning av Backlinko är klipp som är i snitt 14 minuter och 50 sekunder. Outro card, slate card eller end screen. En grafisk avslutning på klippet som hänger kvar 5-20 sekunder.

Källa: Youtube och Google

Kontakta oss så berättar vi mer.

Nyhetsredaktör: Tom Andersson