Odd Molly stänger ner fysiska butiker noch rekryterar ny e-handelschef.

Modeföretaget Odd Molly har haft ett kämpigt år. Företagets rapport för andra kvartalet visade att företaget minskade nettoomsättningen med sju procent, från 82 miljoner till cirka 76 miljoner kronor.

Företagets tredje och fjärde kvartal visade sig fortsätta i samma negativa utveckling. Omsättningen sjönk med 26 procent under Q3, och rörelseresultatet gick från plus 6,6 miljoner till minus 19,3 miljoner kronor. När Odd Mollys siffror för fjärde kvartalet presenterades nyligen, visade sig omsättningen fortsätta sjunka. Från oktober till december 2018 minskade omsättningen med 27 procent, till 65,7 miljoner kronor från 89,6 miljoner jämfört med samma period året innan. Rörelseresultatet landade på -22,6 miljoner kronor, jämfört med -11,1 under samma tid 2017.

För helåret minskade omsättningen med 20 procent till 346,9 miljoner kronor, och rörelseresultatet rasade från -4,5 miljoner till -60,6 miljoner.

Tog fram licensmodell

Odd Mollys ledning reagerade på företagets sjunkande siffror och startade ett åtgärdsprogram under förra året, bland annat stängde aktören 11 butiker i landet. I år har bolaget även stängt en butik i Stockholm och planerar att stänga två till, en i Bromma och en i köpcentret Nova i Lund. Just nu fortsätter förhandlingar om ytterligare butiksstägningar.

En annan del i åtgärdsprogrammet var att ta fram en licensmodell för driften av nya och befintliga butiker för marknader som Spanien, Portugal, Tjeckien, Slovakien och Ungern. Odd Mollys verksamhet ska på så sätt bli mer effektiv och kapitalsnål, vilket ska leda till lönsamhet och tillväxt.

Skiftar fokus till e-handel

Enligt modeaktören ska företaget nu fokusera på sin nätförsäljning, istället för de fysiska butikerna. Bland annat har de rekryterat en ny e-handelschef, Joakim Karlsson, som senast kommer från hälsokostföretaget Life där han också var e-handelschef.

Källa: e-handel.se