Sociala medier är idag en av mest effektiva marknadsföringskanalerna. Det är genom sociala medier vi konsumerar media, skapar kontakter, frågar efter rekommendationer, söker hjälp och senaste tiden även där vi letar efter och köper produkter och tjänster. Hur ska man gå tillväga för att maximera sin ROI i sociala medier? Under 2018 ökade marknadsförare sin budget för sociala kampanjer med 32 procent, och i år förväntas de öka ännu mer. Enligt rapporten Social Media Trends 2019 från Hootsuite har 78 procent av de svarande redan investerat i social marknadsföring eller planerar att göra det under kommande år.

Den ökade populariteten skapar nya utmaningar. Att som företag stå ut med sitt innehåll på sociala medier har blivit allt svårare. Vilket företag som helst kan förstås betala för att visas i flödet, men det är ingen garanti för att någon bryr sig om innehållet.

Här är några tips på hur du kan maximera ROI i sociala medier.

Stå ut i bruset. Det går inte längre bara att slänga upp en annons och hoppas på goda resultat. Titta istället på varumärken som Netflix och Spotify som lyckas skapa annonser som är både personaliserade och underhållande. Varumärken som respekterar och interagerar med varje kund som en enskild individ når bäst resultat. Det riktiga målet här är att skapa ett innehåll som engagerar.

Nå rätt målgrupp. Varje annonskampanj bör rikta sig till en specifik målgrupp och vara baserad på intressen och hur de tidigare interagerat med ditt varumärke. Ifall du är osäker på vem din målgrupp är och varför behöver du göra mer research. Ifall du saknar förståelse för konsumenten kommer ditt budskap att gå förlorat och du slösar bort dina pengar.

Tydliggör dina mål och mättal. Det är viktigt att anpassa målen och mättalen efter kampanjen. Exempelvis ska en räckviddskampanj prioritera visningar och en konverteringskampanj prioritera click-throughs. Med rätt mättal i förhållande till kampanjen kan du enklare fatta vettiga beslut och lära dig till nästa.

Content is king. Att ha rätt innehåll är avgörande för att nå igenom. Här kan du få hjälp med att skriva texterna på ett slagkraftigt sätt. Anlita exempelvis en textbyrå som är proffs på content. I samma veva är det smart att anlita ett produktionsteam om du ska ha video. Visst går det bra att plita ihop något eget men om du vill nå fram på ett proffsigt sätt är det bäst att få hjälp. Kostnaden tjänar du igen snabbt.

Var inte rädd för att experimentera. Annonsering i sociala medier är under konstant förändring, vilket gör det till rätt ställe att våga prova nya saker. Det dyker ständigt upp nya annonsformat, det är bara att titta på Instagram Stories och Messenger under förra året. Under 2019 lär det dyka upp ännu fler nyheter.

I Sverige använder 83 procent av alla svenskar sociala medier, och 63 procent gör så dagligen. Det innebär en fantastisk möjlighet för att skapa engagemang och nå resultat. Se till att ditt varumärke levererar rätt innehåll, i rätt format, i rätt tidpunkt och till rätt målgrupp.

Du har säkert redan läst dessa tips i tidigare artiklar här på Dagens Analys. Men vi har märkt att repetition leder till förändring. Vi vill med våra texter hjälpa branschen att gå framåt, det är nämligen vår ROI under 2019 – att fler ska lyckas med sina digitala satsning.

Länk: Hootsuite