Sverige är världsledande inom mobila transaktioner vid onlineköp.

Criteo släpper i veckan undersökningen Global Commerce Review, baserad på analyser av sök- och köpdata från 5000 återförsäljare i över 80 länder. Rapporten visar Sverige som ledande inom mobila transaktioner där hela 60 procent av försäljningen sker via mobilen. Norge placerar sig på andraplats med 57 procent och Japan plockar hem tredjeplatsen med 54 procent.

Rapporten visar också att andelen köp via app stadigt ökar hos återförsäljare som aktivt marknadsför sin app som försäljningskanal. För onlinebaserade återförsäljare som marknadsför sin app sker 31 procent av transaktionerna genom appen. Av världens regioner är APAC (46 procent) det område där högst andelen av transaktioner sker via app hos återförsäljare som marknadsför den som försäljningskanal. Europa placerar sig på andra plats (28 procent) och USA på en tredjeplats (25 procent).

Medan e-handeln går från klarhet till klarhet och växer sig allt starkare, spelar den fysiska handeln fortfarande en viktig roll inom detaljhandeln. Criteos rapport visar att återförsäljare med omnikanal har 4 gånger så mycket försäljningsdata att använda till att finjustera och optimera sin marknadsföring. Detta gör omnikonsumenten till den kanske viktigaste målgruppen för återförsäljare eftersom de står för hela 27 procent av all försäljning men bara för sju procent av kundvolymen.

Källa: Criteo