Hälften av svenska Millennials får sina nyheter via sociala medier. Enligt undersökningen ORVESTO Konsument är det bara en fjärdedel som källgranskar innan de delar nyheten på sociala medier. Hälften av alla Millennials får sina nyheter via sociala medier.

ORVESTO Konsument är en återkommande undersökning som genomförs av Kantar Sifo.

Här är några korta fakta från ORVESTO Konsument:

  • 23,1 % av alla svenskar i åldern 16-80 år källgranskar nyheter innan de delar dem på sociala medier. Millennials* däremot är den grupp som är mest eftertänksamma med vad de publicerar, 31,9 % av dessa håller helt med om att de alltid källgranskar.
  • 30,2 % av alla svenskar tar del av nyheter via sociala medier dagligen.
  • 29,7 % av alla svenskar läser nyhetssajter dagligen.
  • Av Millennials är det 48 % (29 % över snittet) och Generation Z 51 % (36 % över snittet) som dagligen får sina nyhetsuppdateringar via sociala medier.
  • 63 % av tonåringarna säger att sociala medier är deras största källa för nyheter.
  • 21,6 % anser att etablerade medier inte rapporterar hela sanningen. Den största gruppen skeptiker är Millennials där 54,4 % säger att etablerade medier inte rapporterar hela sanningen.

Här kan du läsa hela studien