2019 – ett år på liv och död? Jo, så blir det, om man ska tro Trendinstitutet Kairos Future. De tror att 2019 blir ett år då bara de med rejäl överlevnadsinstinkt klarar sig. 2018 var året då man insåg att man måste agera för att överleva. 2019 däremot kommer präglas av förvirring, uppvaknande och omställning.

  • Etik kommer vara extremt viktigt – om det inte redan är!

Länge har det pratats om etik i algoritmerna vilket blev uppenbart när Facebooks fadäs med Cambridge Analytica avslöjades. Facebook förtroende är starkt ifrågasatt efter det och de måste jobba hårt för att ta igen förlorad mark, vilket lett till att man jobbar med sina relevansalgoritmer på ett helt annat sätt nu där etik är en viktig ingrediens. Man begränsar sådant man anser skadligt och inte bara sådant man anser olagligt. Det man vill komma år är i första hand är desinformation och click bait vilket innebär att man ”lurar” besökaren vidare till andra sidor.

  • Fixar du att bli recenserad utan att rodna?

Nio av tio kunder läser recensioner innan de besöker ett företag och lägger en order. Vi är till och med beredda att betala mer för goda recensioner som förhoppningsvis ger mindre strul. Numera lägger Google sökmotoroptimering allt mer på innehåll, användarvänlighet och ”social sharing” vilket innebär att recensioner är mer viktigt än någonsin för att bli hittad.

  • Har du koll på kundernas information och är den i säkert förvar?

2019 viktigaste fråga är sekretess och IT-säkerhet. Det var det redan innan IDG satte fingret på 1177 Vårdguiden. Sen kan man som Vårdguiden saksöka IDG men det gör knappast att de klättrar på vår subjektiva etiklista eller cybersäkerhetslistan över de vi har störst förtroende för. Säkerheten, tvåfaktorsinloggning etc i alla ära men det mänskliga felen är de vanligaste orsakerna till IT-läckor. Viktigt är oavsett att man tar det på allvar och ger oss kunder förtroende för att de kan hantera min information.

  • Visa att kunden är viktig

Ett starkt varumärke är ingen garanti för överlevnad. Kundresan är extremt viktig. Både för privatpersoner som för företagare. Kundresan är en kundupplevelsen där man i alla led måste se till att hantera det professionellt. Den svagaste länken sätter hela betyget. Är vi duktiga på att ta tillvara den information vi har om kunden kan vi förbättra kundupplevelsen markant. Den informationen tillsamman med artificiell intelligens kan kundanpassa kundupplevelsen. Det vi nördar kallar Big data och AI.