Om vi vill få en bild av framtida online-beteenden kan vi titta på Kina.

Kina har haft en extremt stark tillväxt senaste 30 åren. Det finns mycket kapital i landet, medelklassen växer, och nästan alla har en smartphone. Tack vare detta har Kina tagit gigantiska kliv framåt när det gäller teknik och e-handel. Att handla via telefonen, mobila betalningar och leverans samma dag är redan självklarheter.

– Om vi vill få en bild av framtida online-beteenden kan vi titta på Kina som föregångare. Allt går inte att tillämpa på Sverige och Europa, men en hel del, säger Jacob Lovén från podcasten Den Digitala Draken, som är experter på tech-scenen i landet.

Han identifierar tre stora trender inom kinesisk e-handel: hyper convenience, social commerce och new retail. Den Digitala Draken kommer djupdyka i ämnena på D-Congress 2019, men Jacob Lovén bjuder på en snabb överblick.

Hyper convenience. Leverans samma dag är standard i Kina. Nu handlar det istället om att få varan samma eftermiddag, eller timme. En av landets största e-handlare, JD.com, slår sig ofta för bröstet för att ha levererat på endast 6 minuter. Men lösningen är inte att skaffa dyra lager nära stan. Istället räknar företaget ut vilka varor som kommer att sälja på en viss plats en viss tid. Varorna packas sedan på elektriska lastbilar som får cirkulera i ett område och levererar direkt hem till kunderna när de beställer.

Social commerce. Försäljning via sociala medier, har exploderat i Kina. Här kan ett par strumpor få viral effekt, och ju mer ditt nätverk lajkar något du köpt, desto mer rabatt får du. Ett exempel är Pindoudou, som säljer allt från toalettpapper till hårfönar, och bara finns i sociala kanaler. De har alltså byggt en hel infrastruktur för e-handel, med allt från lagersystem till kundprofiler och produktregister, utan att ha en webbshop. Istället har de botar som rekommenderar varor till konsumenterna i sociala medier. Hugade kunder erbjuds rabatt om de får fler att köpa samma vara, eller ett visst antal lajks på sitt köp.

New retail. En tredje trend är att allt fler e-handlare etablerar sig offline, och låter online-funktionerna hänga med in i den fysiska butiken. Ta till exempel Alibaba, som öppnat matbutiker. Kunderna kan beställa från butikerna hemifrån på nätet, men de kan också gå in och scanna varor med mobilen och få dem hemskickade, eller köpa som vanligt i kassan. Och om kunden scannar en vara med sin smartphone, till exempel ett broccolihuvud, går det att få upp en massa information, som vem som odlat det, när det skördades, och rekommendationer på recept.

Till D-Congress 2019 tar Den Digitala Drakenmed sig tre gäster från Kina: Tingting Fang, som är specialist på social commerce-trender i Kina, Nick Young, före detta innovationschef på JD.com:s AI-hubb, och Pocket Sun från Sogal Ventures, som investerar i tech-företag.

Källa: Svensk Digital Handel