Det är inte bara i Sverige secondhand-trenden slagit igenom. Nu hakar även Kina på hållbarhetstrenden vilket har resulterat i att efterfrågan på begagnade varor har ökat markant.

60 procent av kunderna födda efter 1990
Enligt uppgifter från Alibaba Groups nyhetssajt Alizila var Kinas e-handelsmarknad för secondhand-produkter värd 71 miljarder amerikanska dollar år 2017.
2018 ser man att det skett en stor ökning av begagnathandlare på kinesiska plattformar. Ökningen beräknas ligga på ca 46 procent,vilket uppges vara dubbelt så mycket som landets e-handelsmarknad i stort. Secondhand står dock endast för någon enstaka procent av Kinas totala e-handelsmarknad. Enligt Alizilia beror den sena e-handelsstarten på att det tidigare har räknats som ofint att köpa begagnade varor. Den stora vändningen i trenden beror på att den nya generationen är mer öppna för den nya trenden.

Över 60 procent av användarna på Alibabas så kallade "recommerce"-plattform Xianyu, eller Idle Fish som den också heter, är födda efter 1990.

Kan sälja, köpa och hyra ut i samma app
Alibaba beskriver Idle Fish som en "superapp", vilket i det här fallet innebär att dess användare kan köpa, sälja, hyra ut och donera sina varor i samma app. Företaget har sedan tidigare liknande upplägg i sina säljkanaler Taobao och Tmall. H&M är ett av företagen som har valt att samarbeta med Idle Fish. Den som säljer eller donerar varor via Idle Fish får poäng som sedan kan användas för att handla i H&M:s butik på Tmall.

Källa: ehandel.se