Livsstilsvarumärket Henri Lloyd meddelar att dem nu kommer satsa fullt ut på e-handeln. De brittiska varumärket, som numera ägs av svenska Aligro Group,har valt att skära ner drastiskt på den fysiska återförsäljare verksamheten.

-Vi såg en jättemöjlighet till förbättring och har nu byggt om bolaget från grunden. Logotypen har fått en ny design, samtidigt som vi tagit till vara på de klassiska kärnvärdena som varumärket blivit älskat för. Framförallt så har vi med transformerat bolaget till ett digitalt varumärke, säger Magnus Liljeblad, vd på Henri Lloyd, i ett pressmeddelande. Trots nedskärningar av den fysiska försäljningsmarknaden så har man valt att behålla flaggskeppsbutiken i Storbritannien.

-Övergången från fysisk till digital verksamhet har varit ett strategiskt val för att återigen positionera varumärket i premiumsegmentet. Man kommer istället satsa på ett noga utvalt antal fysiska nyckelaktörer, skriver företaget.

E-handeln i centrum
Den stora satsningen mot den digitala marknaden ska vara genomgående och företaget har bland annat tagit hjälp av den svenska plattformen Centra och byrån Grebban för att nå ut i världen. E-handeln ska nu stå i centrum för företaget. Henri Lloyd kommer att återlanseras globalt under 2019 och redan nu kan man e-handla utvalda plagg på hemsidan.

-Hemsidan är byggd och designad för att klara av en aggressiv och global multikanalslansering från start, meddelar Henri Lloyd.

Källa: ehandel.se