E-handeln med dagligvaror accelererar i Sverige. Tillväxten drivs främst av familjer med små barn. ”De sparar tid”, säger Dibs expert Patrik Müller till Market.

Här är hushållstyperna som e-handlade dagligvaror minst en gång andra kvartalet i år.

  • Familjer med små barn: 45 procent
  • Hushåll i åldern 25-34 år: 42 procent
  • Hushåll i åldern 35-44 år: 37 procent

Motsvarande e-handelssiffra för hushåll i åldern 66-74 år är enligt Dibs bara elva procent och för hushåll i åldern 55-65 år 22 procent. Motsvarande e-handelssiffra för hushåll i åldern 66-74 år är enligt Dibs bara elva procent och för hushåll i åldern 55-65 år 22 procent.

Rapporten bygger på intervjuer med 2 000 internetanvändare i Sverige och visar också på vissa geografiska skillnader. Hushåll som bor i och runt Stockholm använder oftare nätet för sina inköp av dagligvaror än personer på andra platser i landet.

34 procent av stockholmarna e-handlade dagligvaror minst en gång andra kvartalet jämfört med 31 procent i södra Sverige och 24 procent i norra Sverige.

Skillnaderna är procentuellt ännu större när undersökningen bryts ned på kön: 36 procent av kvinnorna och 23 procent av männen klickade hem maten under mätperioden.

Källa: www.market.se

Nyhetsredaktör: Tom Andersson