Google Shopping, tidigare Google Product Search, Google Products och Froogle, är en prisjämförelsetjänst, lanserad av Google och skapad av Craig Nevill-Manning, som låter användare söka efter produkter i webbutiker och jämföra priser mellan olika försäljare.

Problemet för Google är att det är för få aktörer som fajtas om utrymmet i Google Shopping, vilket gör att konkurrenssituationen inte är optimal. Därför ger Google nu upp till 50 procent i rabatt på Google Shopping.

”EU tvingar Google att ge superrabatt”

Det här är ett unikt läge och kommer ha stor påverkan på många e-handlares Google-annonsering. Google erbjuder därför just nu fördelaktiga priser enbart till andra jämförelsetjänster (Comparison Shopping Service Partners). Upp till 340 000 kronor i annonskredit/kickback per månad (20–30 procent av pengarna tillbaka baserat på ad spend) och upp till 20 procent lägre CPC-priser.

”Upp till 50% rabatt”

Med Shopping-annonser kan användarna snabbt och enkelt hitta dina produkter på Google. Som säljare ger Shopping-annonser dig följande fördelar:

  • Locka fler potentiella köpare. Nå kunder när de söker på Google efter varor att köpa.
  • Styr din produktinformation. Håll produktinformationen uppdaterad och korrekt så att kunderna hittar de relevanta och aktuella varorna de söker.

Genom att länka kontona i Google Ads och Merchant Center gör Shopping-annonser det möjligt att lyfta fram dina produkter direkt till användare.

Shopping-annonser är annonser som innehåller omfattande produktinformation, till exempel produktbild, pris och säljarens namn. Annonserna hämtar dataattribut från produktinformationen som du tillhandahåller via ditt Merchant Center-dataflöde. Vi visar din annons för personer som redan söker efter de typer av produkter du annonserar om – vilket betyder att dessa personer är mer benägna att faktiskt agera. Du kan anpassa annonsens innehåll, ange en budget och ett pris som passar dig och enkelt mäta resultatet av annonsen med hjälp av avancerade rapport- och resultatverktyg.

”Skapa en kampanj och öka försäljningen”

För att dina produkter ska kunna visas för användare måste du skapa kampanjer för dina Shopping-annonser i Google Ads. Med Shopping-kampanjer kan du hantera och

optimera Shopping-annonser för att marknadsföra dina produkter online. Shopping-kampanjerna gör det enkelt och smidigt att ordna ditt produktsortiment i Merchant Center så att du enkelt kan skapa anpassade kampanjer. Sedan kan du bevaka och optimera kampanjernas resultat med hjälp av effektiva rapport- och benchmarkingverktyg.

Din produktinformation avgör hur du skapar och hanterar dina Shopping-kampanjer. Genom att göra all produktinformation tillgänglig kan du genom enkelt söka i och ordna ditt produktsortiment och fatta välgrundade beslut om din annonseringsstrategi. I Shopping-kampanjerna använder du produktgrupper för att välja vilka produkter du vill lägga bud på i en viss kampanj. Du kan dela upp sortimentet i anpassade produktgrupper med vilka produktattribut du vill (kategori, produkttyp, varumärke, skick, artikel-id, anpassade etiketter) och med valfri detaljnivå. Produkterna i produktgrupper som du inte delar upp, hamnar i produktgruppen Allt annat. Därefter anger du bud för varje enskild produktgrupp beroende på dina kampanjmål.

Det är mycket enkelt för säljare att skapa en grundläggande Shopping-kampanj direkt från Merchant Center med bara några få steg. Skapa ett nytt Google Ads-konto eller använd ett befintligt och ange grundläggande kampanjinformation, som bud och budget. Då placeras alla dina produkter i produktgruppen Allt annat. När du har skapat kampanjen i Merchant Center kan du använda våra återförsäljaranpassade verktyg i Google Ads för att hantera kampanjen och dela upp produkterna i undergrupper. Läs mer om hur Shopping-kampanjer fungerar.

Obs! Om du har aktiverat annonser för lokala butikslager innehåller Shopping-kampanjen en lokal kampanj som standard. Läs mer om hur du använder Shopping-kampanjer för att marknadsföra ditt lokala sortiment.

Källa: Computer Sweden och Google Mechant Center

Nyhetsredaktör: Tom Andersson