Google ändrar sin programmatiska budgivning – inför first-price auktioner.

Google ska ändra sättet som de programmatiska budgivningar går till på i Google ad manager, rapporterar Adage. Framöver kommer Google istället tillämpa first-price auktioner.

Tidigare har Googles programmatiska plattform utgått från en second-price modell, där den högst budgivaren inte behöver betala exakt det pris man gett. Säg att en budgivare ger 50 kronor för en annons och den nästhögsta budgivaren ger 30 kronor för en annons, då kommer den högsta budgivare i alla fall bara behöva betala lite lite mer än det näst högsta priset.

Från och med nu kommer den högsta budgivare dock betala just det pris som budgivaren erbjudit.

Enligt en anonym publicist som Adage pratat med kommer publicister få se en kortsiktig intäktsökning till följd av förändringen.

Michael Connelly, vd för adtech-plattformen Sonobi, säger till Adage att utmaningen med det nya systemet ligger i att köpare inte är vana vid den här typen av auktion.

– DSP:er har investerat mycket pengar i algoritmer och maskininlärning för att klura ut budgivningsstrategier som passar i en second-pricemiljö. För att byta till first-price kommer kräva vissa justeringar, säger han till Adage.