Konvertering handlar om att skapa en intuitiv nätbutik som tryggt lotsar besökarna mot ett köp. Man måste hålla besökarens uppmärksamhet och inte låta honom irra iväg.

Många e-handlare lägger stora pengar på marknadsföring för att locka fler besökare in till sina sajter. Men det innebär inte per automatik ökad försäljning. Precis som det är billigare att ta hand om sina befintliga kunder än att skaffa nya så är det billigare att öka konverteringsgraden för de besökare som befinner sig i webbutiken.

De 6 sätt vi anser är viktigast att fokusera på är:

  1. Led kunden till att köpa
  2. Gör kunden trygghet
  3. Argumentera för att genomföra köpet nu
  4. Skapa merförsäljning
  5. Mät och optimera
  6. Öka hastigheten

Visa kunden vägen

Köpare på nätet är inte tålmodiga. Hittar inte kunden snabbt vad den söker är risken stor att den försvinner från din webbutik. Det är viktigt att du har en genomtänkt och väl fungerande struktur och ett bra sökverktyg så att kunderna snabbt hittar det de är ute efter. Ta idéer från framgångsrika konkurrenter.

I varje läge är det också viktigt att tydligt leda kunden till nästa steg, från produktsidan och vidare genom beställ- och betalflödet. När du satt upp strukturen så låt några personer oberoende av varandra leta upp en produkt, lägga den i varukorgen och ta sig till kassan. Detta samtidigt som du följer och noterar hur de gör. På så sätt kan du få bra tips på vad som kan förbättras.

Gör kunden trygghet

  • Var tydlig med hur kunden kan kontakta dig. Visa tydligt vem du är såsom bolagsnamn, hur man kan kontakta dig via mail och telefonnummer och kanske även ge kunden möjlighet att chatta med dig.
  • Säljande strukturerad design och välskrivna texter. Vårda språket väl och korrekturläs texterna.
  • Detaljerad information, bra bilder och filmer. Komplettera gärna den säljande texten med produktblad, broschyrer och manualer. Bilder är viktigt och finns film så är det bra men kan aldrig ersätta bilder.
  • Välkända betalsätt. En viktig trygghet är om det finns möjlighet att betala mot faktura efter leverans. Utöver faktura är Paypal, kortbetalning och direktbetalning via bank bra.
  • Låt kunden lämna omdömen. Att besökarna kan se vad andra kunder tycker om dig och dina produkter ökar förtroendet. Ta inte bort saklig kritik, utan besvara den istället.

Argumentera för att köpet genomförs

Genom att ge besökaren argument att köpa direkt minskar du risken att de surfar iväg.

  • Tidsbegränsade erbjudanden
  • Ta fram tidsbegränsade erbjudanden
  • På väg att bli utsålt
  • Visa lagersaldo
  • Direkt uppmaning. Uppmana kunden till omedelbart köp både på beställ-knappar och i övrig text. Prova att använda begrepp som "Beställ nu" eller "Köp direkt" istället för "Beställ" eller "Köp"

Skapa merförsäljning

Erbjuda kunden att komplettera sin beställning med fler produkter:

  • Visa upp produkter som passar bra ihop med den produkten kunden tittar på eller har lagt i kundvagnen.Ge mängdrabatt.
  • Tipsa om produkter som är populära bland andra kunder.
  • Bjud på frakten om kunden handlar för minst XXX kronor.
  • Skänk bort eller rabattera produkter som du vill bli av med från lagret om kunden handlar för minst XXX kronor.
  • Locka kunden att återkomma genom att efter beställningen erbjuda rabatt eller fri frakt på nästa köp. "Få XX procent rabatt på nästa köp om du beställer inom 30 dagar".
  • Bearbeta kunder löpande med nya erbjudande.

Mät och optimera

Gör A/B-tester, samla data, mät, analysera och gör nya tester för att se vad som fungerar bäst på din sajt och hos din målgrupp. Ändra text i knapparna. Fungerar "Köp nu", "Beställ" eller "Kom igång" bäst?

  • Ändra utseende på knapparna (färg, form etc)
  • Jämför olika rubriker och produktbeskrivningar
  • Jämför olika produktpriser eller kampanjerbjudanden
  • Olika bilder eller olika storlekar på bilder
  • Design
  • Högre priser och fri frakt, eller lägre priser och högre fraktkostnad
  • Testa en sak i taget.

Öka hastigheten

Hur snabbt din sajt laddar påverkar försäljningen mycket. Du kan därför vinna mycket på att optimera din webbutik för att få ner laddningstiden:

  • 40 procent av besökarna överger din hemsida om den tar mer än 3 sekunder att ladda*
  • 1 extra sekunds fördröjning kan orsaka 7 procents förlorad konverteringsgrad*
  • 46 procent av besökarna återkommer inte till en långsam sajt