Fraktjätten och e-handelsjätten har nu valt att gå skilda vägar.
FedEx meddelade i ett uttalande att de inte kommer förlänga sitt avtal med e-handelsjätten Amazon. Tanken bakom beslutet är att FedEx istället vill fokusera på den bredare e-handelsmarknaden. Enligt amerikanska nyheter så är detta ingen överraskning för många då Amazon under de senaste åren har utvecklat och byggt ut sitt egna logistiknätverk. Detta i takt med att företagets fraktkostnader har skjutit i höjden och därav vill man ta kontroll över en större del av logistikkedjan.

"Vi respekterar FedEx beslut"
FedEx meddelar dock samtidigt att Amazon endast står för 1,3 procent av fraktbolagets totala omsättning under 2018. Men fraktjätten verkar alltså inte vilja agera backup åt Amazon när de bygger ut sitt eget nätverk, som förstås kan konkurrera med FedEx.

-Vi respekterar FedEx beslut och tackar dem för deras roll i att serva Amazon-kunder genom åren, säger Amazon i ett uttalande till media.

Trots att det handlar om miljontals dollar som man nu ger upp så har analytiker kommit fram till att amazon förmodligen är en av de minst lönsamma kunder som FedEx har. Fedex ska nu börja lägga fokus på andra halvan av landets e-handel. Enligt mätningar som gjorts så står Amazon för ungefär hälften av e-handeln i USA. Avtalet som nu avslutas ska inte gälla sista-milen-leveranser. Det senare verkar Amazon dock främst använda fraktbolaget UPS för, i de fall de inte sköter det själva.

Källa: ehandel.se