Förväntad ökning på 14 procent.
Enligt en rapport från Ecommerce Europe och EuroCommerce förväntas den sammanlagda e-handeln i Europa vara värd 621 miljarder euro i slutet av 2019. Vilket motsvarar en ökning med 14 procent jämfört med 2018 då den ska ha varit värd 547 miljarder euro. I rapporten har man delat upp Europa i fem delar där man räknat fram att västra Europa har hela 66 procent av kontinentens e-handel,södra Europa har näst störst med 14 procent. Norra Europa kommer på tredje plats med 9 procent men är samtidigt nummer ett när det kommer till mest spenderat per kund, med 2 045 euro, samt när det gäller tillgången till internet, som ligger på 93,3 procent.

Sverige, Danmark och Norge bland topp 10
Tillgången till internet är en stor faktor till den ökade andelen e handel. Jämför man mellan de olika länderna hittar man Island på första plats med 99%.Ukraina hamnar sist på listan med 64%.Schweiz tar förstaplatsen med 88% när det kommer till andelen internetanvändare som shoppade online förra året. Sverige, Danmark och Norge ligger med bland topp 10 i båda kategorierna.

Betalningssäkerhet
Rapporten visar även hur det kan skilja sig mellan olika delar i europa kring vad kunder oroar sig för när dom online shoppar. Till exempel anger 29% av Portugiserna oro kring betalning säkerheten när dom shoppar online. I montenegro ligger största oron kring om paketet ska komma fram. Även inom Norden skiljer det sig åt. I Finland anger 16 procent oro kring betalning medan motsvarande siffra för Danmark är 4 procent.

Källa: ehandel.se