2018 blev året då Elon lyfte online. Försäljningen ökade med fantastiska 44 procent.

Elon ökade sin försäljning på nätet med 44 procent under 2018 jämfört med året innan.

– Det är en riktigt fantastisk ökning. Speciellt i slutet av året, säger Jakob Dahlner till Market. Under Q4 låg ökningen på 60 procent. Black Friday var vår överlägset bästa dag någonsin.

Växer ni från låga nivåer?

Vi har en bra omsättning på e-handeln. Det handlar snarare om att vi lagt mer fokus på den. Det har varit ett av våra fokusområdet. Jakob Dahlner tillträdde som e-handelschef i augusti. Efter det har vi stärkt kompetensen i mitt team. Det har bidragit till utvecklingen, berättar han.

Antalet besök till Elon.se ökade med 30 procent under 2018 och konverteringsgraden steg med 58 procent. Elon.se har alltid haft mycket besökare. Konverteringsgraden har varit låg. Många har använt sajten för research. Genom optimering har den trenden brutits.

En ny kassa har också bidragit, enligt Jakob Dahlner. 2018 gick Elon över till Klarna. Dessutom har marknadsföringen blivit bredare. Vi har fler produkter i kampanjerna som finns online. Tidigare har det främst handlat om DR-reklam för att locka kunder till butikerna. E-handeln fortsätter att vara i fokus för kedjan under 2019.

Källa: Market.se