Modekedjan Lindex med 490 butiker i 18 länder har i många år haft en omnikanalstrategi. Efter mer än 10 år på nätet har man mer erfarenhet och större kunskap om digital handel än de flesta inom detaljhandeln. Nu står Lindex på tröskeln till nästa generations e-handelslösning.

Lindex e-handel har från början haft en uttalad omnikanalvision med målet att skapa sömlösa kundupplevelse, Lindex var tidiga med att fånga upp hur kundernas köpbeteende förändras och att agera därefter. Som jag beskrivet i flera artiklar innan så är det viktigt att mäta.

Morgondagens omnikanal

Idag ökar köpen både online och mobilt samtidigt som trafiken till fysiska butiker minskar. Det betyder att man stöter på helt ny typ av konkurrenter. Både i Sverige och internationellt. Konkurrenter som har allt fokus på den digitala affären. Dessa är snabbfotade och ligger ofta långt fram vad gäller att dra nytta av till exempel big data för att skaffa sig insikter om kundbehov och beteenden. Lindex viktigaste konkurrensfördel är omnikanal. Med en ny plattform kan man behålla kundfokus och en helhetssyn på kundresan samtidigt som man får en mer flexibel lösning.

Nu väljer Lindex att uppgradera sin e-handelslösning och byta ut stora delar av sin ehandelsplattform. Best-of-breed ger flexibilitet men kräver kunskap

Lindex har tagit det aktiva beslutet att istället för att välja en integrerad helhetslösning för sin e-handel använda en lokal svensk e-handelsplattform.

Vi på Evalent tycker det finns bättre alternativ än att välja en lösning från en liten svensk leverantör. Till exempel att välja en open source lösning från Magento som är världens största ehandelsplattform och med bättre integrationsmöjligheter. Vi vågar påstå att det finns färdiga integrationsmoduler att ladda ner från de flesta stora leverantörer. Dessutom kan man välja bland många konsultleverantörer. Inte minst för att kunna rekrytera egen kompetens från.

Egen IT-organisation skapar värde för pengarna

En bidragande orsak till att man vågat ta steget fullt ut med en är det starka interna kunnandet och erfarenheten av att göra affärer på nätet. Lindex IT-avdelning består idag av ett relativt stort team med egna utvecklare och testare, något som gör det möjligt att behålla helhetskontrollen av e-handelslösningen internt. Istället för att som många andra lägga lösningen i molnet har man även valt att satsa på att själv drifta lösningen lokalt på egen hårdvara.

Även detta val är ovanligt idag då man köper drift i molnet till mycket konkurrenskraftigt pris. Dessutom elastiskt/skalbart som innebär att man kan få den extra kraft när man behöver den. Tex under Black Friday och då inte behöva investera egna pengar för en maskinpark som ska kunna hantera en maxbelastning under några få timmar under årets alla timmar.

Däremot vet vi att det är viktigt att bygga sin egen kompetens precis som Lindex gjort där man har både teknisk och affärsmässig kompetens och inte minst bolagets själ och kultur vilket en konsult har svårt att få. Att kunna vara en bra beställare och kravställare mot sina leverantörer kräver kunskap.