Bolist nya kedja, Järnia Outlet, öppnar sju butiker på en dag efter att har tagit över majoriteten av Harald Nyborgs butiker i Sverige. Och det ligger en plan för fler. 1 februari tog Bolist över åtta tidigare Harald Nyborg-butiker.

Nu pågår arbetet med att profilera om dem till Järnia Outlet. Sju av butikerna öppnar 1 mars. Den åttonde, i Växjö, öppnar senare.

Järnia Outlet ska fylla två funktioner, dels ska det vara en outlet med ett sortiment av varor med upp till 70 procent rabatt och dels ska det finnas samma produkter som i en vanlig järnhandel.

– Vi vill hitta ett koncept där vi kan driva kunder till butiken varje dag, säger Mischa Moszkowski.

För bolaget handlar det om att bygga volym i systemet och effektivisera logistiken ytterligare, menar han.

Om vi börjar med Harald Nyborg och deras misslyckande på svenska marknaden så tror jag det till stor del handlade om att man aldrig lyckades profilera sig. Vem var målgruppen och vad sålde man?

I Danmark är man mer eller mindre en institution där man har en lång historia och är ett välkänt varumärke. Man är helt enkelt den gamla järnaffären, eller den lokala diversehandeln som man med lite tur kan hitta på mindre orter i Sverige.

Det gick inte att kopiera till den svenska marknaden. Man har verkligen kämpat och investerat massor men tvingades till sist ge upp. Nu har de hittat en part som kan ta över lokaler och förmodligen en del av personalen.

Och vad gör då Bolist?

Jo man drar igång en ny kedja med namnet Järnia Outlet. För mig betyder Outlet att målgruppen är konsumenter och inte proffs. Sen betyder det att det inte går att hitta bättre priser någon annanstans. Så man dammar av den för mig gamla järnaffärsiden för att åter vända sig mot konsumentsegmentet. Och dessa ska man attrahera med ett koncept där man ”kan driva kunder till butiken varje dag”. Det lyckas inte ens dagligvaruhandeln med som trots allt säljer mjölk. Hur man ska attrahera järnaffärsbesökare är än så länge för mig en gåta.

Jag har försökt spana och Googla på Järnia Outlet vilket inte ger några träffar. Inte heller finns det något att läsa på Järnia.se eller Bolist.se som ger oss vägledning. Inom parantes måste jag säga att ut ett e-handelsperspektiv har dessa sajter en del övrigt att önska.

Så till det rent praktiska. Om man står där på parkeringsplatsen och är omgiven av Järnia Outlet, Jula, Biltema, Bauhaus, K-rauta och Hornbach. Vad får en att gå in i den minsta butiken?

Jag tror att man måste jobba mycket med profilering mot en tydlig målgrupp för att lyckas. Man måste veta att går jag till Järnia Outlet så hittar jag det jag vill ha till lägst pris (=Outlet) och med en bra kundupplevelse.

2019 startar det arbetet på nätet och än så länge, så här 20 dagar innan man slår upp portarna, finns det inget som visar på att man jobbar med det.

Jag hoppas innerligt att jag har fel och att Bolist genom Järnia Outlet har kommit på ett koncept som är branschens ”killer koncept”. Och då menar jag ur ett positivt perspektiv.

Nyhetsredaktör: Tom Andersson