Jag är inte här för att diskutera drogpolitik”, sade Axel Johnsons vd Mia Brunell Livfors under måndagen när hon inledde sitt tal på Di:s event Food Tech 2019 med att visa upp en bild på en cannabisplanta.

Istället ville hon lyfta fram cannabisbolag som ett globalt snabbväxande segment inom foodtech, eller livsmedelsbranschen.

”Det startas massor av företag som går väldigt bra”, konstaterade hon och fortsatte: ”Där ligger vi efter i innovationskraft. Det är den största trenden utanför Sverige.”

Men framförallt fokuserade Axel Johnson-vd:n under sitt tal på att matvärlden som helhet har halkat långt efter andra branscher inom digitaliseringen.

Amazon är ju inte omöjliga. Vi får se till att vi håller oss ajour. ”Allt finns kvar att göra”, slog hon fast.

Ungefär 70 procent av Axel Johnson-koncernens omsättning kommer från livsmedel. I portföljen finns bland annat Willys, Hemköp, Middagsfrid, Mat.se, Matsmart och Urban Deli. Genom uppköp, investeringar och egna varumärken siktar man nu på att ligga i framkant i utvecklingen, berättade vd:n. ”Det är många som investerar i mathandelns förändring. Det är en högre aktivitet än vi sett på många år. Om Axel Johnson inte investerar i framtiden så kommer vi att bli knaprade i kanten.”

Mat på nätet är ett växande - men än så länge litet - fenomen i Sverige. I fjol såldes omkring 2 procent av all mat i Sverige online. I den fortsatta utvecklingen kommer de fysiska butikerna att spela en avgörande roll, tror hon.

”De kommer att vara viktiga för att de sprider vårt varumärke och visa att vi har en helhet som leverantör. Och det är ganska roligt att handla mat i en butik. Framförallt om man är hungrig.”>

Affärsmodellen för mat på nätet är svår att få ihop, menar hon. Bland annat är logistiken ett bekymmer eftersom kunder som köper mat lägger betydligt fler olika varor i korgen än de som shoppar exempelvis böcker eller kläder.

”Det är svårt att få skalbarhet, effektivitet och lönsamhet i den här modellen. Därför går det långsamt.”

Mia Brunell Livfors, som under åren 2006 till 2014 var vd på Kinnevik, sa även att Axel Johnson noggrant följer Amazons utveckling inom livsmedelsbranschen globalt.

Skulle Jeff Bezos e-handelsbjässe komma till Sverige gäller det för övriga spelare att ”hitta sin egen nisch” menar hon:

”De är ju inte omöjliga. Vi får se till att vi håller oss ajour.”

Food Tech 2019 i Örebro anordnades av Di Digital tillsammans med Alfred Nobel Science Park. Vinnare i pitchtävlingen blev Beescanning. Det innebär att appen som hjälper biodlare att diagnosticera sina bin är direktkvalificerad till höstens Startup Tour.

Källa: DI Digital