Svensk Handelns Mäktigaste är en rankning som sker varje år. 2018 års en lista presenterades i i veckan och i år var hela 58 av namnen av 100 nykomlingar jämfört med i fjol. Inte helt jämförbart då listan nu består av 100 namn jämfört med 68 tidigare år.

Märk väl att det är Handelns mäktigaste och inte e-handelns mäktigaste.

Det visar att handeln är en föränderlig och dynamisk bransch där chefer snabbt kan skapa sig ett namn samtidigt som andra lika snabbt kan hamna i utförsbacke. Vissa kanske har haft ett mellanår utan att sätta större avtryck medan andra har åstadkommit stora förändringar eller byggt både sig själva och sitt bolag i media.

Precis som tidigare år har juryns diskussioner om placeringar varit livliga. ”Är han för högt upp? Borde inte den trenden komma högre? Men hon måste ju längre upp…” Och så vidare. Dock var enigheten total om vilket namn som skulle toppa listan: Amazons vd Jeff Bezos. Ingen annan företagsledare har varit i närheten av att påverka den svenska marknaden så mycket utan att ens närvara.

Jeff Bezos, vd, Amazon

Grundaren av bokhandeln som numera är en global handelsjätte lämnar ingen oberörd. Storheten – och de svenska kedjornas nervositet – blev tydlig när Amazon i december kallade till pressträff och flera tunga vd:ar ringde till vår redaktion för att kolla om vi visste mer. Den typen av reaktioner har vi aldrig fått förut. Handelns förväntningarna, den starka nyfikenheten, de darriga knävecken och påtagliga funderingarna inför Amazons ankomst gör Jeff Bezos till handelns mäktigaste 2018.

Varumärket har inte sjösatts i Sverige än. Ändå lyckas det skapa en mängd känslor bland svenska detaljister. Därför är dess vd och grundare Handelns Mäktigaste 2018. Här är hela 100-listan.

Amazon från bokhandel till drönare och obemannade butiker

Här är ett axplock av bolagets resa via bokhandel till avancerade butikskonceptet Go.

Böcker var något som tidigt ”gick hem” via nätet och sortimentet utökades ganska snabbt med ett medieutbud som cd- och dvd-skivor. Dessutom introducerades bolaget läsplattan Kindle som öppnade marknaden för e-böcker. Utbudet har sedan dess växt oavbrutet och Amazon har även blivit en plattform för andra företag att sälja sina varor.

2008 kom även dagligvaror in i bilden med testförsäljning i hemstaden Seattle. Fem år senare rullades konceptet vidare ut till andra amerikanska städer parallellt med abonnemanget Amazon Prime, där kunderna får fria hemleveranser efter att ha betalat en fast årsavgift.

INGEN CHECKOUT. Hos Amazon Go är det bara att plocka varorna och gå ut. Satsningen på dagligvaror har gått vidare med förvärvet av butikskedjan Whole Foods Market som blir en allt mer integrerad del av Amazons utbud. På hemmaplan har dagligvaruutbudet kompletterats med Amazon Go som är en form av helautomatisk butik där sensorer och kameror registrerar köpen. Kunden kan sedan lugnt kliva ut ur butiken utan att passera någon kassalinje eller utcheckning.

2014 togs ett annat viktigt kliv för bolaget. Då introducerades den smarta högtalaren Echo och den virtuella assistenten Alexa. Med dessa kan användaren få tjänster utförda och dessutom strömma musik och liknande i högtalaren. Maskiner och apparater i hemmet kan också kopplas upp till systemet och styras via röstkommandon.

Amazon är mest känt för sin e-handel men företagets mest lönsamma del är molntjänsterna i Amazon Web Services (AWS), som bland annat har byggt tre serverhallar i Mälardalen.

Den egna streaming-tjänsten Prime Video visar tv-serier och filmer och är en fullvärdig konkurrent till Netflix och HBO.

Amazon har också flitigt testat och experimenterat med olika leveransmetoder – allt från drönare till kollektivtrafik.

Företagets framfart är kantat med superlativer. Marknadsledare inom e-handel i USA, största internetföretaget och bland de största bolagen i Nordamerika när det gäller antalet anställda.

Men företaget har också varit i blåsväder ett flertal gånger. Inte minst när det gäller dåliga arbetsförhållanden i distributionscentralerna.

Länk: Svensk Handels Mäktigaste 2018

Källa: Market.se