Amazons nya e-handelssatsning kan bli hur stor som helst. Nu ska Amazon göra en satsning på e-handel för företag inom varumärket Amazon Business. Analytiker tror att den verksamheten kan bli värd mer än både retail och molnet.

Amazons jakt på en verksamhet som kan driva en ännu högre tillväxt kan ha sitt svar i Amazon Business. Det är den del inom Amazon som sköter e-handel inom företag, så kallad b2b-försäljning, och där företaget nu kommer med allt mer erbjudanden och satsningar. Detta enligt en analytiker på Bank of America, som nyhetskanalen CNBC uppmärksammar.

Det här är en verksamhet som Amazon döpte om från Supply till Business för sju år sedan. Analytikern vid Bank of America skriver till sina kunder att Amazon Business kombinerar de positiva delarna av Amazons konsumentmarknadsplats som till exempel brett utbud och leveransbekvämlighet med produkter och fördelar som är skräddarsydda för företag, myndigheter och utbildningsverksamheter.

Det finns en del som gör e-handel för organisationer mer komplicerat än för konsumenter, som till exempel upphandlingsprocesser, men Amazon har ändå en stadig ökning av erbjudanden till företagen. Den här satsningen är bara i etableringsfasen för Amazon och företaget har lång väg att gå innan den är ikapp retail men Bank of America tror att det här segmentet kan bli enormt framöver.

Banken tror att det finns potential för att den totala e-handeln inom b2b kan omsätta 1400 miljarder dollar 2021 (vilket är mer än dubbelt så mycket som konsumentmarknaden) och att det är realistiskt att tro att Amazon lägger beslag på fem procent av den internationella marknaden.

Källa: Computer Sweden