Enligt en ny studie visar det sig att en femtedel av alla annonspengar går till sökordsmarknadsföring.

Den totala sökannonsmarknaden omsatte 100 miljarder dollar under 2018. En ökning med 11 procent och där mobil står för 62,4 procent. Google är bolaget som lägger beslag på största delen av denna kakan.

Warc har kommit fram till att betald sökordsmarknadsföring, paid search, har tripplats de senaste 10 åren och representerar idag en femtedel av all annonsering online. Formatet som fått mest stryk är banners.

Totalt har sökordsmarknadsföring öka med 22 procent under 2018. Sökjätten har 89,3 procent marknadsandel av mobila sökmarknaden och drog in 85,5 miljarder dollar förra året.

Konverteringen är 4,32% jämfört med 1,09% för banners.

Rapporten visar att annonsörer får mycket bättre ROI vid sökordsmarknadsföring. Konverteringen är 4,32% jämfört med 1,09% för banners.

Källa: Warc