Videoappen TikTok har laddats ned över en miljard gånger och är en av världens mest populära appar för unga. I den här guiden förklarar vi hur TikTok fungerar och varför du som digital marknadsförare bör ha koll på den.

Vad är TikTok?

TikTok, tidigare känd som Musical.ly, är en app där användarna skapar och delar korta videoklipp. Appen grundades år 2016 av det kinesiska företaget Byte Dance och har för närvarande mer än 500 miljoner aktiva användare i 150 länder. Varje dag laddas det upp mer än 13 miljoner videoklipp. Den populära appen slog dessutom både Facebook, Instagram och Snapchat i antal nedladdningar förra året. Appen har en åldersgräns på 13 år, även om en stor del av användarna är yngre.

Vad gör man på TikTok?

Användarna laddar upp korta videoklipp, delar videoklipp, gör livesändningar eller skickar privata meddelanden till varandra. Videoklippen får inte vara mer än 15 sekunder långa och innehåller vanligtvis dans, musik eller komiska inslag. Många användare spelar in sig själva när de mimar till en låt. Självklart finns det en mängd olika funktioner att använda som klistermärken, emojis, filter och specialeffekter. Precis som på Instagram kan användarna välja om de vill ha ett privat konto eller ett öppet konto.

Hur fungerar TikToks algoritm?

TikTok tenderar att gruppera relaterade videoklipp och sedan rekommendera dem till specifika användare som de tror är intresserade.

På TikToks iOS-sida står det: TikTok will quickly adapt to your taste to offer the most relevant, interesting, fun, quirky, head-turning videos that you’ll never want to stop watching

För att se till att du ser varierat innehåll i appen ska du behandla den som Instagram, inte Youtube. Utforska, följ olika hashtags och olika ”creators”.

Därför ska du som digital marknadsförare ha koll på TikTok

TikTok är den snabbast växande appen bland unga. Globala företag som Google, Nike och Coca-Cola har redan kört annonskampanjer i appen. Till och med Khloé Kardashian har fått betalt för att dela sponsrat innehåll på plattformen. För ett par månader sedan lanserade TikTok sponsrade videoklipp så att annonsörer kan nå upp med målgruppsanpassade annonser. Ifall ert företag har en yngre målgrupp bör ni definitivt ha koll den allt mer populära appen.

Netflix testar ett mer prisvärt abonnemang endast för mobilen

Det bästa sättet att förstå TikTok är såklart att ladda ned appen och utforska den själv. Eller be dina barn att visa hur tjänsten fungerar. Men stanna inte kvar på tjänsten och lägg upp dina egna klipp. Då kan det lätt bli ett ’cringe moment’, alltså rejält pinsamt.