Craig Paisley arbetar sen 6 år på Magento som idag har 1000-tals e-handelsbolag som kunder på sin e-handelsplattform.

Anledningen till att Adobe har köpt Magento är att man saknade e-handelslösning i ”Experience Marketing” för att intimt knyta ihop innehåll med analys och data för att skapa bättre e-handelslösningar.

Magento satsar nu på Native-lösningar som innebär att man endast arbetar med förstahandsinformation. Genom att lyfta in Magento e-handelsplattform i Adobe kan man att äga konverteringen hela vägen från data och analys till köp istället för att arbeta med externa partners.

Att bygga kampanjer baserat på cookies kommer i framtiden bli svårare så man måste komma djupare i informationen för att kunna göra smarta kampanjer. Allt handlar om att skapa en bra upplevelse baserat på den data man har tillgång till.

Transparens om vilken data man har tillgång till om sina kunder och att koppla ihop detta för att ge kunderna en bättre köpupplevelse kommer att vara kritiskt för att skapa bättre konvertering. Vi kommer inte acceptera att bli bombarderad med reklam för produkter som vi redan köpt. Leverantören måste med andra ord ha kontroll på användarnas information för att skapa den optimala upplevelsen om man vill behålla kundernas förtroende.

Lärdomen är att man ska ha kunskap om sina kunder för att kunna fånga sina kunder och inte minst sällanköparna. Först då kan man segmentera vilka som kan vara potentiella kunder säger Craig Paisley på Adobe.

Källa: Dagens Analys

Nyhetsredaktör: Tom Andersson