2016-11-28 15:00

 

Den vanliga synen på returer inom e-handel är tidskrävande och något som man inte vill arbeta med.
Men returer behöver inte alltid vara något negativt.

Att erbjuda sina kunder en smidig returprocess kan vara en konkurrensfördel.
Enligt en undersökning gjord av Metapack så är returhanteringen avgörande för kund & varumärkeslojalitet.

Hur kan man minska antalet returer?

I de flesta fallen så sker en retur pga dålig information från den butik de beställer ifrån.
En kund returnerar inte för skojs skull utan vill få hem rätt vara direkt.

Nedan listar vi ett par enkla tips för hur du som e-handlare kan minska antalet returer:

  •  Använd tydliga produktbilder
  •  Produktbeskrivningen ska komplettera bilden och ge en tydlig information om produkten.
  •  Säljer ni kläder? ange modellens storlek, längd & vikt!
  •  Lägg till en storleksguide på sidan.
  •  Ta betalt för returfrakten.

Inom modebranschen returneras upp till 50% av alla beställningar, genom att ge slutkunden rätt bilder & rätt information från början så kan den siffran minskas avsevärt.

Väljer ni att ta betalt för returfrakten? Tänk på att informera kunden om detta. Det är inte fel att kunderna förstår att det kostar att skicka paket!

Hur kan man arbeta med snabba och smidiga returer?

Även om man följer de rekommendationer ovan så kommer det alltid att komma in returer. Då gäller det att ha en returprocess som är smidig för dina kunder. Här har du som e-handlare chansen att skapa ett förtroende genom att göra processen smidig.

Nedan listar vi ett par tips för hur du kan förenkla processen för dig och dina kunder:

  • Försök att använda en förpackning som går att återanvända för kund.
  • Skicka med returetikett & returlapp, det blir bara omständigt om kund själv ska skriva ut det.
  • Tvinga inte kund att kontakta er innan en retur för att godkänna den, ange villkoren för returer på sidan istället.
  • Betala snabbt ut pengarna, nyttja inte de 30 dagar som du har rätt till.
  • Informera kund om att ni har fått tillbaka paketet och att återbetalning är gjord.
  • Hantera kunden med samma respekt som vid ett köp!

  • Skapa en dedikerad retur-sida i din webbutik. Här ska kunden hitta allt om hur man returnerar en vara!

Snabba och smidiga returer skapar förtroende mellan dig och kund. Nöjdheten ökar och sannolikheten för återköp ökar!

 

Källa: Käthe Nilsson för ehandelstips.se