2017-05-02 15:01



Som Customer Success Manager jobbar jag dagligen med att hjälpa våra kunder att lyckas med sin e-handel, både genom att titta på vad vi på eValent kan göra men även genom att se till så att våra verktyg används på rätt sätt. Men det finns alltid ett par frågor som dyker upp, hur lyckas jag med min e-handel, vart och hur ska jag marknadsföra mig och vad bör jag lägga mitt fokus på första tiden? Därför har jag tagit fram 10 konkreta steg för att du ska kunna lyckas med din e-handel!

  1. Som e-handlare är det av yttersta vikt att förstå sina besökare. Om du inte förstår deras köpupplevelse eller deras beteende i din butik så kommer chansen för återköp minska drastiskt. Mitt första tips är att använda sin egna butik, handla precis som om du vore en kund, från start till mål. Endast då kommer du se hela processen och därmed även se möjligheterna med att förenkla den!

  2. Använd de verktyg som finns tillgängliga på marknaden för att ta ut statistik.
    Vilka sidor är mest besökta, vart tappar du besökarna
, vart på sidan är det flest klick och vilken är målgruppen? Genom att analysera rätt data kan du bygga upp en sida som passar dina besökarnas beteenden 
och därmed öka chanserna för återbesök. Google har idag verktyg för alla de funktionerna och är helt kostnadsfria!

  3. SSL-certifikat är något som många idag använder, utan att egentligen veta varför. Ett SSL-certifikat krypterar känslig information på sidan, exempelvis personuppgifter vid ett köp. Att ha ett SSL-certifikat i kassan är ett krav, det många inte vet är att det numera visas om sidan har ett certifikat eller inte direkt när besökaren kommer in i butiken. Sidor utan certifikat får upp en varning om att sidan inte är säker och visas vid adressfältet. Detta är inget som gör din besökare trygg i att handla hos dig. Eftersom besökare i de flesta fall 
lämnar butiken redan där så har det ingen betydelse att du har ett certifikat i kassan då de aldrig tar sig dit. Du kan lösa det genom
att använda ett certifikat för din egna domän!

  4. Det absolut bästa sättet att locka till sig kunderna igen är att använda riktade utskick. Genom att ta ut statistik och uppgifter om vilken kund som köpte vad så kan du på så sätt skicka ut riktade utskick till de som har köpt varor från ett visst fabrikat, varugrupp, eller serie. Du skapar på så sätt ett intresse för den specifika kunden och chansen för att de kommer klicka sig vidare ökar! Antingen för att läsa mer eller köpa den specifika produkten du tipsat om eller rabatterat.

  5. Det finns inga genvägar inom e-handeln. För att lyckas måste man vara beredd att lägga ner tid och hålla den uppdaterad, både vad det gäller design och produkter. En sida som inte uppdaterar sitt sortiment eller design har en förmåga att glömmas bort. Man ger
 inte kunderna en anledning till att besöka dig igen.

  6. Idag använder majoriteten av besökarna mobila enheter. Att ha en mobilanpassad sida är idag en standard och ett krav för att
 lyckas. Utöver det så måste besökaren kunna hitta det de söker efter snabbt. Ett väl placerat sökfält ökar chansen till att besökaren hittar vad de letar efter och därmed bli en kund.

  7. Skapa inte förvirring för besökarna.
Vi vill ofta skapa så många varugrupper som möjligt för att sortera upp butiken för att på så sätt förenkla för besökarna. Det vi inte 
tänker på är att människan inte kan hantera all den informationen och därmed glömmer hälften av de varugrupper de sätt, vilket gör 
att chansen för att de återkommer minskar.
    Använd upp till 7 huvudvarugrupper som utformar ditt sortiment. Utöver det kan du arbeta med undervarugrupper. Tänk på att huvudvarugruppens namn ska spegla innehållet i alla undervarugrupper då det är den man kommer lägga på minnet!

  8. Att vi lever i en värld full av stress är ingen nyhet för någon. Av den anledningen så är det otroligt viktigt att dina besökare kan hitta precis vad de är ute efter på ett snabbt och enkelt sätt. Mitt tips är att använda sig av en filtrering på sidan. Låt dina besökare filtrera ut de produkter du har beroende på deras egna krav och produktens varianter! På så sätt ökar chansen att din besökare hittar precis den produkt de var ute efter och därmed ökar även chansen för avslut!

  9. Var tydlig på dina produktsidor! Rätt varunamn och beskrivning är något som är ett krav för att kunna sälja en produkt. Det många
 glömmer bort är bilderna. Att ha bra och rätt bilder på produkten skapar ett större intresse än själva varunamnet i sig. 
Bilderna ska visa produkten i all tydlighet. Har du fler varianter av produkten, exempelvis olika färger? Se då till att rätt färg kommer
 upp beroende på det färgvalet dom gör på produktsidan! Komplettera varunamn, beskrivning och bilder med skötselråd.
    Du kan även lägga till möjlighet för dina besökare att dela din produkt på sociala medier. Tänk på att detta inte passar alla branscher och i vissa fall kan det även skapa en osäkerhet om en produkt inte har många dela/gilla markeringar!

  10. Mitt sista tips är också den sista upplevelsen som din besökare har, kassan. Förutom att det ska vara enkelt att hitta en produkt så ska det även vara enkelt att slutföra köpet. Vi ser en tydlig skillnad för butiker som använder förenklade kassor. Som besökare ska du bara behöva fylla i hur du vill få det levererat och hur du vill betala det. 
Beroende på vilket betalsätt du använder kommer kassan se olika ut. Klarna ger dig möjligheten att använda en checkout-metod som ger ett snabbt avslut. Använder du tjänster som kortbetalning kommer kunderna bli skickade till ett nytt fönster för att fylla i sina kortuppgifter. Titta på din statistik, vilka frakt och betalsätt används mest, vilka har du bäst avtal på och vilka kan du förhandla om? När dina besökare har kommit till kassan så har de redan bestämt sig för att köpa produkten, du vill inte skapa förvirring i kassan som kan riskera att kunden lämnar kassan och letar vidare hos en konkurrent!

Som en liten bonus så kör vi även tre snabba!

  1. Dölj inga avgifter, var tydlig med fraktkostnader och övriga avgifter. Du vill inte ge kunden en anledning till att avbryta ett köp pga det!

  2. Våga testa! vad händer om du marknadsför dig på exempelvis Facebook? Våga testa olika kanaler att marknadsföra dig i för att sedan få ut statistik på vilken kanal som passar dig och din målgrupp!

  3. Google Shopping är ett fenomen som kommer starkare för varje vecka. Därför anser jag att du ska ta en titt på detta för att se om det passar din affärsplan och om du kan dra nytta av Googles fantastiska möjlighet till exponering.

Lycka till!