Nyheter

2016-11-28 15:00
Sökjätten börjar varna Chrome-användare för webbplatser som använder protokollet HTTP i början av nästa år. Anledningen till detta är att skapa en trygghet på nätet då HTTP sidor kan inebära risker när det kommer till stöld av personlig information. Google meddelar också att detta bara är början på ett mer långsiktigt arbete.
2016-11-28 15:00
Den vanliga synen på returer inom e-handel är tidskrävande och något som man inte vill arbeta med. Men returer behöver inte alltid vara något negativt. Att erbjuda sina kunder en smidig returprocess kan vara en konkurrensfördel. Enligt en undersökning gjord av Metapack så är returhanteringen avgörande för kund & varumärkeslojalitet.
2016-11-28 14:00
Nu har du som kund möjlighet att påverka innehållet i kommande utskick. Har du ett ämne som du vill att vi ska ta upp eller vill du att vi fördjupar oss i en funktion? Klicka i sådana fall på länken nedan så kommer vi ta upp just ditt ämne i kommande utskick!
2016-10-04 16:00
2016 är året då e-handel via mobilen verkligen blivit naturligt. Vi ser det på våra kunders webbutiker likväl som samtliga rapporter utifrån säger detsamma.
2016-10-04 16:00
Julen närmar sig med stormsteg och det är hög tid att se över hur ni ska tackla julhandeln. Redan den 25 November startar julhandeln med Black Friday. Nedan kommer vi gå genom ett par punkter som du som e-handlare måste ha koll på och ta en frågeställning kring.
2016-10-04 16:00
Julhandeln är en av de största höjdpunkterna på året för en e-handlare. Därför bjuder vi in till webinar där vi går genom hur ni kan säsongsanpassa er butik.
2016-09-02 00:00
Vår partner Sharespine hjälper dig att kopplar ihop din webbutik med ditt ekonomisystem och automatiskt synka din data.
2016-06-20 00:00
Som e-handlare har du säkert spenderat mycket tid och pengar på att skaffa trafik till din webbutik, men hur stor andel av dem blir kunder? Varje liten ökning av andelen besök som avslutas med ett köp har dramatisk effekt på den nedersta raden. Därför är förbättringar av säljprocessen en av de absolut viktigaste och mest givande delarna att jobba på.
2016-06-17 00:00
Sökmotoroptimering är en av de viktigaste delarna i marknadsföringsstrategin för din webbutik och en förutsättning för att lyckas. Därför bjuder vi in till webbinar där vi går genom SEO inställningar och verktyg i Nordisk e-handels.
2016-05-09 00:00
Shopitoo har sedan tidigare varit ett systerbolag till eValent Group AB. För att vi ska kunna leverera en helhetslösning med ny funktionalitet och stötta din e-handelsresa blir Shopitoo nu en del av eValent Group AB.
2016-04-26 00:00
Marknadsföring via e-post är en av de mest lönsamma marknadsföringskanalerna i dag. Det är också en interaktiv form av kommunikation där man har möjlighet att öppna upp för dialog mellan kund och företag.
2016-04-11 09:00
Betalningsföretaget Klarna fördjupar samarbetet med eValent Group. Nu ingår Klarnas betallösningar i Nordisk e-handel och blir samtidigt en viktig del i det nya konceptet eValent Startup. Målet med eValent StartUp är att erbjuda ett prisvärt men komplett paket med de produkter och tjänster som behövs för att bedriva e-handel.
2016-02-24 15:26
eValent StartUp möjliggör för nystartade företag att komma igång med sin onlineförsäljning på en liten budget, och successivt bygga upp sin verksamhet.
2016-02-24 14:11
Nu är det dags för ett nytt tillfälle att lära sig hur du arbetar med design och layout i det responsiva temat! Nästa utbildningswebbinar kommer att hållas tisdagen den 15:de mars kl.12:00-13:00.
2016-02-22 00:00
Nu släpps multishopstöd för Nordisk e-handel och Magento via vår samarbetspartner Sharespine
2016-01-27 00:00
Under februari kommer vi hålla i två utbildningswebbinar för användare av Nordisk e-handel som handlar om den responsiva butiksmallen. Du får bland annat lära dig hur du arbetar med att redigera layout och design i din webbshop.
2015-11-17 00:00
Filip Broman
Att erbjuda valmöjligheter som underlättar köpprocessen där konsumenten rör sig blir avgörande för att möta dagens köpbeteende. Nu kan du därför uppgradera din e-handel till vår nya mall, framtagen för att möta den moderna nätshopparens behov- oavsett vilken enhet de handlar från.
2015-10-28 00:00
Emma Nilsson
Remarketing leder besökare tillbaka till din e-handel genom smart annonsering och träffsäkra kampanjer. Nu kan vi sköta remarketingannonseringen åt dig med vårt samlade paket!
2015-10-23 00:00
Emma Nilsson
Vår nya helintegrerade koppling mot Fyndiq möjliggör för dig att nå över 1 miljon nätshoppare redan idag.
2015-10-22 00:00
Emma Nilsson
Betaltjänsten MasterPass arbetar för att minska dina övergivna kundvagnar och förenkla betalningsprocessen med fokus på ökad konvertering.
2015-10-13 00:00
Emma Nilsson
eValent Group har ingått samarbete med systemleverantören Fortnox. Genom samarbetet kan UF-företagare använda eValents plattform Nordisk e-handel kostnadsfritt.
2015-09-22 00:00
Emma Nilsson
Nu är det hög tid att förbereda din e-handel inför november och december. Här delar eValents rådgivare med sig av några tips för hur du kan arbeta för att öka konverteringsgraden i din e-handel i höst och inför julhandeln.
2015-09-22 00:00
Emma Nilsson
Nu kan du som väljer våra Magentopaket koppla på betalpaketet PayEx One i din butik. Payex One innehåller betaltjänsterna som gynnar både dig och din kund. Payex bjuder dessutom på månadsavgiften de första 6 månaderna!
2015-08-19 00:00
Leif Lindberg
Som e-handlare har du nog inte missat alla artiklar i media om att sökmotorn Googles uppdatering gör att webbutiker med mobilvänliga sidor får en skjuts uppåt i sökmotorerna. Därav kommer webbutiker som ännu inte har mobilanpassat sin lösning på sikt få en sämre placering i sökresultatlistan.
2015-08-19 00:00
Emma Nilsson
Contentor är en content och översättningsbyrå som skräddarsyr sina skrivartjänster för e-handel. Byrån har ett stort nätverk av dedikerade specialister inom översättning. Genom Contentors samarbete med eValent kan användare av plattformarna Nordisk e-handel och Magento ta del av tjänsterna till sina webbutiker.
2015-08-18 00:00
Emma Nilsson
Billmate erbjuder alla eValents kunder paketet Billmate Fast utan månadsavgift i 6 månader.
2015-07-08 11:01
Emma Nilsson
Med Hogia Smart kan du som använder Magento, Nordisk e-handel eller Shopitoo som e-handelsplattform skapa ett eget omnikanalflöde till din verksamhet.
2015-06-05 00:00
Emilia Waldenskiöld
De senaste åren har social media blivit så pass integrerat i vardagen att vi knappt kommer ihåg ett liv utan Facebook, Twitter och Instagram. Att vi blir mer och mer fästa vid skärmen än det verkliga livet är både på gott och ont. Själv är jag glad att jag hann växa upp utan en iPhone limmad i handen och ett Facebook-konto innan jag fyllt 7 år.
2015-05-22 00:00
Leif Lindberg
Nu har Sveriges första e-handelspark öppnat i Helsingborg. Målet är att göra parken till Sveriges e-handelscentrum och att det inom två år ska vara arbetsplats för hundra e-handlare. Den gemensamma arbetsplatsen förenklar många av de hinder som e-handlare stöter på i sin vardag, och parken kommer att bli Sveriges första e-handelsinkubator. Tillsammans med andra partners är eValent Group med och stöttar den skånska e-handelsparkens utveckling.
2015-05-21 00:00
Emma Nilsson
Genom Good Malmö ska 150 företag göra skillnad för Malmös ungdomar. Projektet ska vara en brygga mellan företagen och de som idag står utanför arbetsmarknaden. Good Malmö går ut på att företagen anställer en person som behöver hjälp att komma in på arbetsmarknaden. Tillsammans med 70 redan anmälda företag kommer eValent Group vara med och göra skillnad i en stad där den ökande arbetslösheten bland unga kräver nya typer av insatser.
2015-04-22 00:00
Emma Nilsson
Eseco har nu utvecklat en integration mellan affärssystem Nemo och SpotOn och Nordisk e-handel. Båda affärssystemen är sedan tidigare även kopplade till Magento. Eseco har lång erfarenhet inom e-handel och arbetar med affärsystem för nätförsäljning inom multikanaler, med fokus på att utveckla system som automatiserar e-handelsflöden och förenklar vardagen för e-handlare.
2015-04-14 00:00
Emma Nilsson
Sälj smart genom ett partnerskap med CDON Marketplace- där upp till 2 miljoner nätshoppare redan väntar!
2015-03-31 00:00
Emma Nilsson
E-handelsplattformen Nordisk e-handel har en av marknadens kraftigaste och mest effektiva SEO-verktyg integrerat i sin administration, utvecklat för att förbättra innehåll och produktsidor i webbutiken. Våra SEO-verktyg optimerar sidorna så att informationen uppfattas som korrekt exponerad av sökmotorerna som t.ex. Google.
2015-03-27 00:00
Elin Ekstedt
Att lansera en ny site på internet idag är inte en lätt match. Konkurrensen är stenhård och för att försöka slå sig in på marknaden måste man marknadsföra sig. Marknadsföring kan vara väldigt dyrt och det är svårt att tävla mot redan etablerade företag på internet. Men det finns sätt att låna redan riklig trafik på internet nämligen genom digitala marknadsplatser…
2015-03-23 00:00
Runar Wahlgren
eValent Group ställer ut på e-handelsmässan e-commerce Stockholm den 24 & 25 mars på Kistamässan i Stockholm.
2015-03-23 00:00
eValent Group
Genom sammanslagningen av tidigare enskilda bolag kan vi nu erbjuda en större bredd av våra tjänster och produkter för våra kunder. Förutom att tillhandahålla teknisk expertis och svårslagen erfarenhet erbjuder vi nu unika koncept för att driva framgångsrik e-handel.
2015-03-13 00:00
eValent Group
Storbritannien har alltid legat i framkant gällande mycket och ehandel är inget undantag. Många ledande aktörer på nätet har sin bas i landet såsom Asos och Net-a-porter. Nu har en ny tjänst utvecklats och detta testat just nu i Storbritannien…
2015-02-27 00:00
Elin Ekstedt
Företag har i år börjat inse vikten av att nyttja sina fysiska butiker för sin ehandel. Med konceptet Click and Collect kan företag bland annat erbjuda sina kunder att beställa och betala på ehandeln och hämta i fysisk butik eller hämta ut sitt paket i en paketautomat. Detta är en satsning som förutses att expandera i Europa under 2015.
2015-02-13 00:00
Emilia Waldenskiöld
Än idag har vi ett antal företag som en gång började med postorder som idag lever kvar, men som någon sorts mellanting mellan ehandel och den gamla postordersmodellen.
2015-02-03 00:00
eValent Group
Företagen Shopitoo, Nordisk e-handel, EcomPartner och Driftkompaniet har sedan tidigare en gemensam ägare. Nu slås bolagen ihop och bildar tillsammans eValent Group. Under det nya varumärket kommer företaget att erbjuda marknadens bredaste portfölj av tjänster för e-handlare.
2015-01-30 00:00
Elin Ekstedt
Det finns många tips och sätt på hur ett ehandelsföretag kan gå tillväga för att öka konverteringsgraden. Ett av dessa sätt är remarketing. Remarketing handlar om annonsering baserat på konsumentens tidigare aktiviteter på internet, exempelvis en sida konsumenten tidigare besökt eller något konsumenten sökt på. Detta är ett effektivt sätt att öka konverteringsgraden på, så länge det inte går över gränsen…
2015-01-09 00:00
Emilia Waldenskiöld
Det har pratats om det länge och det har provats bland annat i Danmark, Norge och USA innan det nu sattes i kraft i Sverige. Ja, vad är det då vi pratar om? Vi pratar om smidiga ehandelsboxar för uthämtning och retur där DU bor! Boxarna finns runtom i städerna och nu kommer de även leta sig in i flerfamiljshus med en början i Hammarby Sjöstad i Stockholm.
2014-12-05 00:00
Elin Ekstedt
Black Fridays genombrott i Sverige är här! Enligt betalningsleverantören DIBS och Prisjakts statistik så ökade näthandeln med nästan 50 % under Black Friday i år jämfört med 2013. Även om inte alla svenska e-handlare tar Black Friday och Cyber Monday på allvar ännu, så är det svårt att ignorera den markanta ökningen från föregående år.
2014-11-21 00:00
Emilia Waldenskiöld
Dagens konkurrens är stor och kunderna sätter allt större press på företagen. För att öka kundvärdet och öka effektiviteten i hela företaget väljer många företag idag att outsourca stöddelar av sin verksamhet för att själva fokusera på sin kärnverksamhet och bli mer konkurrenskraftig. Logistikdelen i kundservice har på senare dagar blivit allt viktigare och att vara underlägsen sina konkurrenter i denna service kan reducera konkurrenskraften. Därför väljer allt fler, speciellt ehandlare, att outsourca delar av sin verksamhet.
2014-11-07 00:00
Elin Ekstedt
Ehandelns tillväxt är fortsatt stark, under det tredje kvartalet 2014 ökade ehandeln i Sverige med cirka 17 % (Ebarometern, 2014). Därför är det ännu viktigare för ehandlare idag att hålla koll på händelser och vara förberedda för att på så sätt locka konsumenter till just sin ehandel. Det är så många olika ehandlare idag som slåss om samma kunder, att då sänka sina marginaler lite under någon dag för att öka försäljningen, kan gynna ehandlaren. Det kan dessutom locka nya kunder till webbshoppen och kan även göra så att kunden kommer ihåg ehandlaren just för deras bra erbjudande och kunden börjar därmed hålla koll på just den ehandlaren.
2014-10-24 00:00
Emilia Waldenskiöld
Precis som vi säkert hört tusen gånger är det inte bara själva varan som spelar roll i ett köp, det är också servicen runtomkring. Den måste fungera tillfredsställande för kunden så hela köpupplevelsen blir bra. Detta är om inte ännu viktigare i ehandlarnas värld, då all kringservice sker på distans. En otroligt viktig kringliggande service är returhanteringen. Smidiga returlösningar är en viktig del i beslutet om vilken webbshop en kund kommer handla från.
2014-10-20 00:00
Emilia Waldenskiöld
Idag har vi den stora äran att få Linus Larsson från TopVisible som gästbloggare här på EcomBloggen! TopVisible är experter inom sökmotormarknadsföring och ett av våra partnerföretag. Den 11 november kommer Rasmus från EcomPartner och Linus från TopVisible hålla en Magento SEO-kurs i Malmö. Glöm inte att anmäla er!
2014-10-10 00:00
Elin Ekstedt
Sverige är ett av de länder som ligger i topp inom användningen av sociala medier om man jämför med andra länder i Europa. Det har tidigare främst varit de större företagen som tar sociala medier på allvar och många har även skapat en formell policy för vad de ska publicera och hur de ska agera på sociala medier. Men detta är något som håller på att förändras, fler och fler mindre företag har börjat inse fördelarna med att använda sociala medier.
2014-09-26 00:00
Emilia Waldenskiöld
Förrförra veckan åkte jag iväg på semester och var därför på banken fredagen innan för att växla till mig lite euro. När jag sedan tittar på mitt konto där jag har min semesterbudget, så ser jag plötsligt att det är 1100 kr för lite. Texten för dragningen uppger Paypal samt namnet på internetsida jag aldrig besökt. I och med detta blir jag en aning chockad…
2014-09-23 00:00
Leif Lindberg
Plattformsleverantören Nordisk e-handel har tillsammans med den digitala byrån TopVisible tagit fram helt unika verktyg som kan användas direkt i e-handelsplattformen för att snabbt och enkelt optimera sin webbutik för bättre placeringar hos Google.
2014-09-12 00:00
Elin Ekstedt
Det första många konsumenter idag gör när de ska köpa en specifik produkt som exempelvis en parfym, surfplatta eller gräsklippare är att titta på jämförelsessajter för att se vart denna produkt är billigast någonstans. Men för konsumenter handlar det inte bara om att se vart en specifik produkt är billigast, konsumenter tittar även efter betyg och omdömen på företag. v
2014-08-28 00:00
Leif Lindberg
Nordisk e-handel har integrerats mot den internationellt snabbväxande kundtjänstplattformen Zendesk. Den nya e-handelsappen till Zendesk ska underlätta livet för nordiska e-handlare. En snabb och effektiv kundtjänst blir allt viktigare i den internationella konkurrensen. Appen är den första av sitt slag som tagits fram för den nordiska marknaden.
2014-08-27 00:00
Emilia Waldenskiöld
Använder du de fysiska butikerna för att titta, känna på och prova en specifik vara för att sedan handla denna billigare över nätet? I så fall har du det gemensamt med nästan 60 % av de svenska konsumenterna (internetworld.idg.se). Jag har gjort detta vid ett flertal tillfällen och framförallt när jag ska köpa träningskläder. Just träningskläder är det väldigt stor prisskillnad mellan de fysiska butikerna och hos ehandlare. Jag vill gärna prova kläder innan jag beställer över nätet då jag tidigare varit med om att kläder jag beställt inte passat och har behövt skicka tillbaka dem. Detta är något jag helt enkelt inte vill lägga min tid på. Jag lägger hellre min tid på att prova ut kläderna i fysiska sportbutiker för att sedan kolla på nätet om de finns billigare där- och oftast är de billigare på nätet där jag då lägger en beställning.
2014-08-27 00:00
Emilia Waldenskiöld
Nu är det två veckor sedan jag beställde en vara på internet och jag har fortfarande inte fått den. Fakturan är på väg att gå ut så den måste förlängas, jag vill inte betala den innan jag fått varan. Företaget jag beställde från utlovade 3-5 arbetsdagar för leverans. De sköter bara sin kundtjänst via mail och där får jag ingen respons, trots att det första mailet gick iväg för fyra dagar sedan.
2014-07-08 00:00
eValent Group
På marknadsföringskurserna på universitetet kunde professorerna inte tala nog om hur viktiga de lojala kunderna var för företag. Vi fick lära oss många namn för de mest frekventa och lojala kunderna, vi delade in kunderna i olika matriser för att lära oss mer om deras beteende och vi ritade upp kurvor över hur värdefulla de var i ett visst skede i förhållande till ett företag. Dock var all denna kunskap baserad på den fysiska världen, och inte på e-handelskonsumenterna. Eftersom jag redan då hade siktet inställt på e-handel undrade jag om samma sak stämde på nätet.
2014-07-08 00:00
eValent Group
Härom veckan satt jag på tåget på väg in till jobbet och handlade kläder på mobilen. Även om e-handeln jag handlade från var responsiv kändes det ganska jobbigt att sitta med sin iPhone på tåget, speciellt då jag skulle ha fler varor och var tvungen att navigera fram och tillbaka. Det hela slutade faktiskt med att jag avslutade köpet på min laptop en stund senare.
2014-07-08 00:00
eValent Group
Att skapa en bra kundupplevelse över flera olika kanaler är ett måste för att kunna bemöta kunder på ett bra sätt oavsett vilken enhet de väljer att handla från.
2014-07-08 00:00
eValent Group
De flesta som känner mig vet att jag är lite av en e-handels-junkie. Om det går att köpa online, så gör jag det. Det händer inte för sällan att jag tittar på en produkt i fysisk butik, tar fram min mobil och läser lite, tittar hur produkten ser ut online, vad prisskillnaden är och sedan sätter mig framför datorn och klickar hem det. Majoriteten av mina e-handelsköp är produkter jag tjänar på att handla utanför Sveriges gränser, som skönhetsprodukter eller specifika varumärken. Dock kan det vara lite svårare att kolla upp utländska företag än svenska. Det finns blufföretag där ute som många gånger verkar seriösa. Därför är det av betydande vikt att göra en rejäl research innan ett köp. Även jag har blivit bedragen på nätet för ett par månader sedan av ett nytt, internationellt möbelföretag som nyligen gått i konkurs.
2014-03-25 00:00
eValent Group
I takt med att e-handeln har skjutit i höjden har även returerna ökat. Statistik från Svensk Distanshandel (2014) tyder på att var fjärde konsument under år 2013 har returnerat en vara som de köpt över nätet, vilket enligt mig är en hög siffra. Vissa produkter innebär mer risk och osäkerhet för konsumenter att köpa online än andra. Kläder och skor är högriskvaror då det exempelvis är svårt att veta om plagget passar eller hur det ser ut i verkligheten. Böcker är ett typiskt exempel på en lågriskvara då de ser likadana ut oavsett var de inhandlas. Med detta ser vi att det finns branschskillnader och därmed är returprocessen också olika beroende på bransch. Statistiken från Svensk Distanshandel (2014) visar även att den bransch som har övertaget för de ökade returerna är just klädbranschen. Det är ganska självklart då kläder är en högriskvara, jämfört med exempelvis en bok, vas eller film som man inte behöver prova.
2014-03-07 00:00
eValent Group
Denna vecka har jag funderat mycket på hur kunder skapar förtroende för en hemsida. För drygt en månad sedan implementerade vi rekommendationsverktyget TrustPilot på en av våra kunders hemsida, Harald Nyborg, vilket jag kommer återkomma till lite längre ner i detta blogginlägg. Rekommendationer från vänner och bekanta har länge varit en av de bästa och spontana marknadsföringsmetoder då kunder känner sig tryggare när de vet att någon annan i bekantskapskretsen haft en positiv upplevelse relaterat till företaget. Ämnet har varit på tapeten ett antal gånger tidigare då jag även skrivit en uppsats om förtroendeskapande online på universitetet.