Nordisk e-handel: Webbutik på vår egenutvecklade Software-as-a-Service-lösning. (SaaS)
Magento: Webbutik på våra färdiga Magento-paket med utvalda moduler av våra certifierade utvecklare. (Open-source)

 

Introduktion hur du startar upp en webbutik - några enkla steg

Denna guide förklarar hur du steg för steg kommer igång med en webbutik hos eValent och vad du bör tänka på i största allmänhet när du startar en webbutik. Målet är att ge dig en övergripande bild av processen.

Steg 1 - Börja med en gratis testbutik
Steg 2 - Kontakta en rådgivare hos oss
Steg 3 - Vad gör jag, vad gör eValent?
Steg 4 - När du bestämt dig
Steg 5. Vad behöver göras när min butik är uppsatt?
Steg 6. Lansering och efter lansering


Steg 1 - Börja med en gratis testbutik

Det absolut vanligaste är att börja med en testbutik där du får möjlighet att lära känna och testa hur din webbutik fungerar och ser ut. På Nordisk e-handel kan du komma igång med din alldeles egna testbutik och när du väljer att beställa din riktiga butik tar vi med allt du redan hunnit göra i din testbutik. Om du vill se vår Magento-lösning klickar du här.

Skapa en testbutik direkt på Nordisk e-handel nedan:

 


Steg 2 - Kontakta en rådgivare hos oss

Om vi inte redan har en pågående dialog eller tagit kontakt med dig - kontakta en av våra duktiga rådgivare som hjälper dig med alla frågor du har. Vi vill göra det så enkelt för dig som möjligt att komma igång och vet att det dyker upp massor med frågor kring allt från webbutikens utseende, till funktionalitet, vilka betallösningar du ska teckna avtal med, fraktavtal, logistiklösningar, eventuella affärsystem och övriga system och verktyg som kan vara bra. Det kan vara smart att hålla koll på alla dessa bitar så tidigt som möjligt så att du kan förbereda avtal med mera med respektive leverantör.

Ring oss på +46 (0)40-692 50 50 eller maila oss på sales@evalent.com.

BESTÄLL WEBBUTIK


Steg 3 - Vad gör jag, vad gör eValent?

Det finns inget facit på hur ett samarbete med oss ser ut. Vi kan hjälpa er med det mesta i er e-handelssatsning. Vi börjar vår relation med att ni går vår obligatoriska startutbildning. Efter den så skall ni ha kommit igång och vara trygga på hur vårt admin fungerar. Om ni senare har mindre önskeål om justeringar eller specifika personliga utbildningar så ingår det ett antal servicetimmar i ert avtal. Där kan ni få hjälp med saker som tar mindre än 4 timmar att utföra. Större saker utförs som skräddarsydda lösningar.

Vi arbetar också aktivt med en rad olika partners som har specialistkompetens på just sina områden och som kompletterar oss så att du får en helhetslösning.

Gör det själv

Om du väljer att köra igång enligt modellen "Gör det själv" så deltar du aktivt i våra utbildningar och webinar, samt är en flitig användare av vår omfattande manual. I tillägg har du vår servicegrupp som kan hjälpa till med lite mer komplicerade saker och tekniska frågor under 4 timmar som räknas av ditt serviceavtal.

Med "Gör det själv" kommer du igång och lanserar på egen hand efter din startutbildning. Om du däremot vill ha någon som hjälper dig hela vägen fram till lansering - bör du välja "Projekt" där du får en dedikerad projektledare.

Projekt

Om du vill ha hjälp med design, utveckla skräddarsydd funktionalitet och integrationer, eller en projektledare som hjälper dig fram till lansering, så har vi ett projektteam redo att göra din webbutik precis som du vill ha den, både på Nordisk e-handel och på Magento. Vi utgår alltid från våra färdigpaketerade lösningar så att du får en bra grund. Våra utvecklare är certifierade och har mångårig erfarenhet av flera tidigare projekt.

Se några av våra referenser här eller läs mer om våra projektlösningar.

Diskutera dina behov med en av våra rådgivare så tar vi fram en offert för din framtida webbutik. Ring oss på +46 (0)40-692 50 50 eller maila oss på sales@evalent.com.

3PL-lösningar och Store Management

Efter lansering har vi även ett team specialiserade på din dagliga operativa verksamhet, som kan hjälpa dig att ta din webbutik till nästa nivå. För dig som kund som helt vill lägga ut delar av din operativa verksmahet samarbetar vi med tredjepartslogistikföretag som partners, som kan ta större ansvar för din dagliga verksamhet, med allt från lagerhållning till kundtjänst och logistik. Vår egen Store Management-avdelning kan dessutom hjälpa dig exempelvis med sökmotorsoptimering, kampanjer, marknadsföring, kundtjänst och mycket mer.

Läs mer om våra Store Management-tjänster och 3PL-lösningar.

Diskutera dina behov med en av våra rådgivare så tar vi fram en offert för din framtida webbutik. Ring oss på +46 (0)40-692 50 50 eller maila oss på sales@evalent.com.

Reklam, webb- och designbyråer

Vi ser gärna att du som kund arbetar tillsammans med olika byråer för att ta fram både specifikationer såväl som designskisser, eller låta dem sköta alla delar av designimplementeringen. Kontakta oss med dina behov så kan vi kanske rekommendera någon nära dig.

BESTÄLL WEBBUTIK


Steg 4 - När du bestämt dig

Har du bestämt dig för att välja oss som din partner i din e-handelssatsning? Bra val!

Gör det själv

Om du väljer att köra enligt "Gör det själv"-modellen kan du enkelt gå in och beställa din webbutik på vår beställningssida. Meddela oss om du har en testbutik så ser vi till att den blir överförd till din riktiga butik. Om du redan har en dialog med en av våra rådgivare kan du självklart också beställa genom honom eller henne, så hjälper vi dig. Ring oss på +46 (0)40-692 50 50 eller maila oss på sales@evalent.com.

Efter beställningen kommer följande att ske:

  • Om du gjort beställningen själv på vår beställningssida så kommer du att få en bekräftelse på din mailadress.
  • Därefter kommer en av våra rådgivare att lägga en riktig order i vårt system. I samband med detta får du en orderbekräftelse (faktura kommer separat) på din mail, du läggs in i vårt kundregister med kundnummer, uppsatt prenumeration, serviceavtal - och din butik skapas automatiskt.
  • Inloggningsuppgifter och adress till din webbutik skickas automatiskt ut i samband med detta. Innan du kan börja använda din webbutik behöver vi dock välja vilken butik du ska utgå från.
  • Om du har en testbutik sedan innan kommer vi fixa så att den blir överförd till din beställda butik. Om du inte har en testbutik sedan tidare, eller om du beställt Magento, för vi över en färdig standarduppsättning av en webbutik (samma som du börjar med som testbutik).
  • Du får information från en av våra rådgivare när detta är gjort och du är redo att börja använda din webbutik.
  • Därefter bokar vi in en startutbildning åt dig så att du kommer igång på bästa tänkbara sätt och för en översiktlig genomgång av hur du jobbar med din webbutik.

Projekt

Om du väljer att köra enligt "Projekt"-modellen har du troligtvis redan en dialog med en av våra rådgivare. Du kommer att få en offert som signeras och när denna är signerad kommer vi att påbörja processen mot din färdiga webbutik.

  • Efter signering av offert kommer en av våra rådgivare att lägga en riktig order i vårt system. I samband med detta får du en orderbekräftelse (faktura kommer separat) på din mail, du läggs in i vårt kundregister med kundnummer, uppsatt prenumeration, serviceavtal - och du butik skapas automatiskt.
  • Vi förskottsfakturerar 30% av uppstartskostnaden.
  • Inloggningsuppgifter och adress till din webbutik skickas automatiskt ut i samband med detta. Innan du kan börja använda din webbutik behöver vi dock välja vilken butik du ska utgå från.
  • Om du har en testbutik sedan innan kommer vi fixa så att den blir överförd till din beställda butik. Om du inte har en testbutik sedan tidare, eller om du beställt Magento, för vi över en färdig standarduppsättning av en webbutik (samma som du börjar med som testbutik).
  • Du får information från en av våra rådgivare när detta är gjort och du är redo att börja använda din webbutik. I samband med detta bör du också få information om var du kan jobba med din butik och hur mycket du kan göra i detta steg. Normalt sätts även en separat utvecklingsbutik upp. Du kommer även få information om den fortsatta processen, tilldelas projektledare, genomföra eventuell överlämning - och du projekt bli inbokat i vår planering.

BESTÄLL WEBBUTIK


Steg 5. Vad behöver göras när min butik är uppsatt?

När du fått din butik så börjar ditt riktiga jobb med att få upp din butik. Vi kommer inte gå in i detalj på vad som behöver göras eller hur du gör det här. Detta kommer vi att gå igenom under din startutbildning och i våra manualer, webinars och hjälpartiklar.

Det handlar om allt från att få till utseendet av din webbutik, lägga in företagsinformation, dina betal- och fraktalternativ, koplla ihop med analysverktyg, lägga in dina varor, kategorier och informationssidor. Och att peka om din egen domän så att dina besökare kan nå butiken enklare. De allra flesta inställningar och konfigureringar är redan gjorda så att du ska ha så kort väg som möjligt fram till lansering. Men du har naturligtvis möjligheter att skruva och fixa med det du önskar så att sidan optimeras så mycket som möjligt efter din verksamhet och dina förutsättningar.

BESTÄLL WEBBUTIK


Steg 6. Lansering och efter lansering

Inför lansering rekommenderar vi att du går igenom hela din butik och själv testar att lägga beställningar så att du vet hur hela flödet fungerar och kan hjälpa dina kunder på bästa sätt. Ta hjälp av andra personer och be dem testa din webbutik så att du får bra inspel på vad du kan göra ännu bättre.

När du är redo, tar du bort lösenordsskyddet på din butik och öppnar upp för besökarna. Nu börjar det roliga - ditt arbete med att ständigt bli bättre och få fler kunder.

 

Tänk igenom så att du har optimerat dina sida för sökmotorerna (bästa marknadsföringskanelen för de flesta e-handlarna) och tänk igenom hur du ska driva besökare till sidan via andra kanaler (den enskild viktigaste faktorn). Varje besökare är en potentiell kund och i e-handelns värld pratar man om konverteringsgrad. Konverteringsgraden är beroende på branch och sida och kan skilja sig mycket. Ett riktvärde kan vara att mellan 2-5% av dina besökare blir betalande kunder. Driver du 1000 besökare till din sida så blir 20-50 st av dessa kunder i detta exempel.

Naturligtvis finns det mycket mer du bör arbeta med och vill du ha hjälp finns vår Store Management-avdelning redo att hjälpa dig med målet att få dig att växa och synas.

Lycka till!

BESTÄLL WEBBUTIK


Inte kund ännu? Tetsa en gratis testbutik här eller beställ ditt e-handelpaket nu.